Engelsk

Kan det betale sig anklage over årskarakter

17. maj 2015 af migher (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej alle sammen. Jeg har virkeligt brug for hjælp!!!

Jeg går på STX på andet 2. Jeg skal afslutte engelsk i år.
I starten af året gav min engelsk lære mig 10 i mundligt og 7 i skriftlig engelsk. For den foregående periode synes jeg ellers ikke at jeg havde ydet en speciel stor indsats men fik alligevel 7 og 10 . Og til næste standpunkt fik jeg så 4 i skriftlig engelsk og 7 i mundligt engelsk. Jeg var lige præcis lige så aktiv mundtligt i engelsk timerne som jeg plejede at være. Tilønske standpunkt gav han mig så 4 i skrifligt engelsk og 7 i mundtligt engelsk. Min skrifligt karakter forstår jeg godt, men jeg var lidt utilfreds med den mundlige.
Efter det tog jeg mig sammen, jeg sagde noget i hver evig eneste time og jeg har set de dybere symbolske meninger med de tekster vi har læst når han har spurgt, jeg har tit været ude for at mig og en anden var de eneste til at besvare nogle af hans spørgsmål i en klasse diskussion. Så til den sidste karakter nemlig årskarakteren, giver han mig 4 i skrifligt engelsk og 7 i mundligt engelsk igen.

Jeg er fuldforståen over for mit 4 tal i skrifligt engelsk!

MEN jeg har overhovedet ingen forståelse for mit 7 tal i mundtligt engelsk, da jeg virkelig har sagt noget i hver time, ikke bare fyld ord men besvarelser af hans spørgsmål, samt været flittig til at læse op. Jeg har sagt meget mere ogværet væsentligt mere aktiv end jeg var i starten af året men alligevel gav ham mig kun 7 hvor han tidligere har givet mig 10.

Det jeg så ikke forstår er dem der ca siger noget hver 2-3 gang stadigvæk får 10 og jeg får 7 som siger noget hver gang. Min lære kom med begrundelsen at han ikke synes min kvalitet af den måde jeg udtaler engelsk Peer god nok? Er det begrundelse nok? Og min kvalitet kan da ikke ændre sig på så kort tid ø?
Selv dem der har fået karakteren 10 siger at det er ufortjent til dem.

Mit spørgsmål er så: kan de betale sig at klage over det? Eller vil det blot være mit ord mod min læres?

Mvh en elev i fortvivlelse.

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2015 af Stræbende

Hej

Nu skal du huske at den mundtlige del ikke kun bygger på mængden af stof du siger, men også værdien af det du siger i timerne. Artikulation er en vigtig disciplin i det engelske fag - "Quality not quantity". Når det nu er sagt har jeg ikke været i dine timer og hørt dig. Hvis du personligt synes det kunne være en god ide at "klage" over det, så må du tage den beslutning.

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. maj 2015 af OnceUponATime (Slettet)

#0 Jeg er helt enig i første kommentar.

Det er meget træls og føles meget uretfærdigt. Og mon ikke, at det er en uretfærdig behandling, som vi nok alle kender. Lærer har dog en tendens til at lade den skriftlige og mundtlige karakter følges ad. Det ville være ret så tankevækkende at få 4 i skriftlig engelsk, men 10 i mundtlig. Din lærer må derfor have tænkt, at du ikke kan være meget dygtigere mundtligt end du er skriftligt. Det kan være at din grammatik fejler skriftligt, hvilket kommer til udtryk mundtligt.

Hvad angår den første karakter, så plejer man typisk at få en enten højere eller lavere karakter end det man ender ud med. Dette kan jeg sige på baggrund af, at lærer tit har sagt, at idet de ikke kender os godt nok, må de nøjes med at give os en karakter baseret på, hvor de tror man ligger. Herefter vil de med tiden begynde at trække op eller ned. Så den sidste karakter er typisk mere korrekt end den første.

Til gengæld skal du klage, hvis du føler dig uretfærdigt behandlet. Men du skal have en saglig begrundelse. Hvis begrundelsen er, at nogle i din klasse siger mindre end dig, så er det ikke en brugbar begrundelse, idet, som #1 siger, handler om kvaliteten og ikke kvantiteten.

Jeg håber, at det kunne sætte dine tanker igang og hjælpe dig med at træffe det rigtige valg. Og som sagt, skal du klage, hvis du føler dig uretfærdigt behandlet.

Skriv et svar til: Kan det betale sig anklage over årskarakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.