Samfundsfag

Spørgetime på Christiansborg til Liberal Alliance om deres EU-politik og 2025-plan

21. maj 2015 af adi0410 - Niveau: C-niveau

Hej,

Min klasse og jeg skal besøge Christiansborg, hvor vi bl.a. får en rundvisning af to partimedlemmer fra Liberal Alliance. Vi får herefter lov til at stille spørgsmål. 
Spørgsmålene skal helst være spydige således, at de den rene "sandhed" kommer på banen. Det er trods alt ikke hver dag, man får mulighed for en spørgetime med politikerne.

Et af spørgsmålene skal dreje sig om deres EU-politik. De ønsker, at EU ikke skal have en magt over medlemslandene, hvad angår regelstyring, bureaukrati og omfordeling. Dog er de helt med på idéen om "det indre marked", hvor der er fri bevægelighed for arbejdskraft, kapital, tjenesteydelser og varer. Men hvad er det helt præcist de mener? Skal Danmark melde sig ud af EU? 
Jeg har her svært ved at definere et spørgsmål, som skal kunne trykke på nogle knapper i forhold til deres holdning. 

Nr. 2 spørgsmål skal omhandle deres nye 2025-plan, hvor effektivisering af den offentlige sektor indgår, lavere skatter og afgifter og hvor ældre skal vente endnu et år med at gå på pension. Det fremgår heraf, at 124.000 kommer i beskæftigelse, en økonomi, der er 108 mia.kr. stærkere og ikke mindst, at danskerne får et rigere liv. 
Igen er det svære at formulere spørgsmålet. Trods finansministeriets beregninger på deres plan tror jeg, uden tvivl, at det ville skade velfærden, og at det egentlig bare er et stort eksperiment, de foretager sig, på bekostning af danskerne. Hvordan kunne man muligvis formulere et spørgsmål til dette?


Skriv et svar til: Spørgetime på Christiansborg til Liberal Alliance om deres EU-politik og 2025-plan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.