Matematik
En intuitiv forklaring af notation som denne: T : R^n → R^m
I kontekst:
A function
is called a linear transformation if it satisfies [...]
Jeg har aldrig rigtig fået noget ud notation som denne. Det beskriver noget om dimensionerne på eksempelvis en matrix, ved jeg.
Jeg fandt denne pdf, der indledningsvis går over det, men jeg har stadig ikke helt forstået det.
Svar #3
28. maj 2015 af Drunkmunky (Slettet)
Hvis vi skriver f:A->B for mængder A og B, så betyder det at funktionen f(x) tager x-værdier fra A og giver værdier f(x) i B.
F.eks. vil funktionen f(x)=x2, som afbilder fra mængden {0,1} afbilde over i mængde {0,1}, da f(0)=0 og f(1)=1. Men da {0,1} er en delmængde af de reele tal, R, så kan man f.eks. skrive f:{0,1}->R.
Når man så skriver T:Rn->Rm, så betyder det at T tager n-dimensionelle vektorer i Rn og afbilder dem over i m-dimensionelle vektorer i Rm.
Svar #4
28. maj 2015 af Kazshmir (Slettet)
Hvad er dit spm.?
Jeg kunne godt tænke mig en forklaring af, hvad
betyder.
Svar #5
03. juni 2015 af Stats
f : A → B
Hvor A kaldes definitionsmængden og B kaldes dispositionsmængden.
Eksempel:
CPR-nummerering er en afbildning af mængden af statsborgere i Danmark ind i R10. Bemærk at der er en 10-dobbelt uendelig af elementer i dispositionsmængden R10, så vi har heldigvis kun brug for en meget lille delmængde af dem, ca. fem millioner! De elementer i R10 som på et givet tidspunkt er i brug, er billedmængden (= værdimængden) for CPR-afbildningen.
Håber det giver en lidt bedre forståelse
Mvh Dennis Svensson
Skriv et svar til: En intuitiv forklaring af notation som denne: T : R^n → R^m
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.