Almen studieforberedelse (AT)

AT - Matematiks og samfundsfaglig analyse ang. Ortoreksi.

31. maj 2015 af Frederiknice123456789 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg sidder og arbejder med et AT-forløb, og jeg har en række problemer ang. den samfundsfaglige del. Håber nogle vil give nogle gode samfundsfaglige svar på disse spørgsmål: 

Hvorfor får man ortoreksi?

Hvilke metoder kan anvendes til at afhjælpe de lidende?

Ville være en stor hjælp. Mange tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2015 af SuperJulle (Slettet)

Hej! 

Har du undersøgt, om der er en sociologisk sammenhæng? (altså om folk fra bestemte befolkningsgrupper er mere disponerede end andre for at få sygdommen)


Svar #2
31. maj 2015 af Frederiknice123456789 (Slettet)

Yes. Generelt er det piger i aldersgruppen 14-19, som kommer fra et socailt belastet område, og piger som har haft både en social- og psykisk svær barndom. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2015 af SuperJulle (Slettet)

Så kunne man måske bruge Bourdieus teori om habitus eller noget lignende, men jeg kan godt se, at det lægger sig ret tæt op ad psykologi, som jeg går ud fra er dit andet fag. Alternativt kunne man (noget kynisk) gå Ziehe-vejen og tale om reaktioner på det senmoderne samfund (ortoreksi er jo en ret så ny sygdom)  Matematisk samfundsfagligt kunne du måske finde og bruge noget statistisk materiale om ortoreksi og befolkningsgrupperne for at understøtte dine sociologiske analyser.

Pøj pøj med det


Svar #4
31. maj 2015 af Frederiknice123456789 (Slettet)

Mange tak for hjælpen!! :)


Skriv et svar til: AT - Matematiks og samfundsfaglig analyse ang. Ortoreksi.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.