Studievejledning

Er Gymnasiet hårdt?

01. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Hej, 

Efter sommerferien skal jeg starte på STX. Jeg har valgt studieretningen: Samfundsfag A, Matematik B, Erhversøkonomi C. Jeg overvejder dog at hæve matematik til A niveau.

Hvis i har haft denne linje eller en lignende en, syntes i så det var hårdt eller?  

Hvor lang tid brugte i på lektier, og hvor mange lektier fik i sådan cirka for? 

Jeg sætter pris på alle svar! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2015 af prettygirl1234 (Slettet)

Jeg synes at gynmasiet er noget af det bedste. Det er bestemt hårdt at gå på gym, men hvis du følger med fra starten og laver dine lektier så er det ikke så svært. Jeg bruger selv en 15 - 20 timer om ugen til lektier og afleveringer, men det kommer an på hvilken linje du tager. Med den linje du har taget skal du regne med at sætte lige så mange timer af til det, fordi man kommer til at få  en masse lektier og afleveringer for. Synes du kun skal tage matematik på A hvis du virkelig brænder for det. 


Svar #2
01. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Jeg kunne godt tænke mig at studere økonomi på universitetet og matematik på A niveau er et krav til det, men det kan jo være jeg skifter mening. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. juni 2015 af prettygirl1234 (Slettet)

Jeg har selv matematik på A og synes ikke det er hårdt. jeg synes du at du skal tage det på A, men det kræver at man kan finde ud af det. du skal kunne forstå matematiken. 


Brugbart svar (2)

Svar #4
01. juni 2015 af MaibritG

Jeg tror i høj grad, at sværhedsgraden afhænger af om man dels formår at tilegne sig viden på en hensigtsmæssig måde ift. ens egen læringsstil, dels om man har nok disciplin. Selvfølgelig vil der også være en del omstilling fra folkeskolen til gymnasiet, der også kan påvirke én som menneske og resultatmæssigt.

Heldigvis øges sværhedsgraden løbende i løbet af de tre år. Derfor svarer matematik i 1.G til matematik C og ikke matematik A. Så du vil med andre ord løbende få kompetencer og viden i løbet af 1. og 2.G, der gør dig i stand til at arbejde med A-niveaus matematik i 3.G.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #5
08. juni 2015 af gariban

Jeg synes også STX er noget af det bedste. Man lærer nyt teori, men det er ikke særlig svært at forstå det, hvis man giver sig til at læse det og arbejde med det. Matematik på A niveau er bestemt ikke svært, hvis man føler at C og B-niveau var lige til.

Bøgerne er altid letforståelige, lærerne er fascinererede over deres fag og de ELSKER hvis man stiller dybe spørgsmål. De fleste gymnasier tilbyder lektiehjælp og mentore :)! Man behøver heller ikke at bruge sindsyg lang tid på lektier, hvis man ikke lige helt er typen. Det er dog vigtigt at man følger med fra start!! :)

Alle kan klare STX hvis de vil. Jeg synes selv det er den bedste kombination man kan få når det gælder socialliv, godt miljø og nyt viden der åbner en masse døre :)


Brugbart svar (1)

Svar #6
08. juni 2015 af gariban

Hvis i har haft denne linje eller en lignende en, syntes i så det var hårdt eller?  

Jeg har haft Matematik på A-niveau, Kemi på A-Niveau og Fysik på B. Matematik A er ikke så slemt hvis man synes det er spændende. Jeg synes selv det var spændende, men til tider også lidt indviklet. Men sådan er det med alle fag på højniveau. Så er det godt man kan få en masse hjælp fra venner, lærere, lektiehjælpere osv :) Jeg har personligt selv aldrig været meget bundet af ekstra lektiehjælp, men muligheden er der.

Hvor lang tid brugte i på lektier, og hvor mange lektier fik i sådan cirka for?
I 1.g gik de første 6 måneder med grundforløbet. Det var ikke særlig svært. Året sluttede med et par dansk, matematik, tysk og engelsk afleveringer, fysik og kemi.

I 2.g skulle man afslutte mange af sine b-fag så der var lidt tempo på. Vi har prøvet på til 5-6 afleveringer på en uge, men det var også kun ved de hårde tider. Her skulle man bre klø på!!!
 

I 3.g var det virkelig afslappende. Kun afleveringer for i Kemi, Mat og Dansk. Dansk cirka hver 2-3 måned, mens Kemi og Mat var hver uge. (brugte samlet cirka 4-5 timer på Kemi og mat hver uge) :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. juni 2015 af mathilde499 (Slettet)

Jeg går selv i 3.g på STX nu og har kun en enkelt eksamen tilbage. Jeg er dog sproglig, så har spansk A, engelsk A og så opgraderede jeg tysk til A. 

Personligt synes jeg ikke rigtig at gymnasiet har været noget for mig. Der er en del overflødige fag, og en del andre fag/emner, der kunne være mere relevante. Jeg har dog haft en god klasse, så det er et plus :-)
Hvis man læser lektier og laver sine afleveringer grundigt, så skal man nok klare den! Jeg synes dog at det har været hårdt, da jeg har haft mange afleveringer om  ugen grundet 5 A-fag (selvfølgelig mit eget valg). Men hvis man er en, der "tænker inden i kassen" så er det et fint sted. Tænker man dog lidt ud af boksen og er kreativ (som jeg) er det dog knap så fedt (min holdning, selvfølgelig).

Jeg tror eksempelvis at universitetet er langt mere mig, og der er jeg jo nødt til at have en HF eller STX for at kunne komme ind :-)


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. juni 2015 af kongkylie (Slettet)

Svar=nej

Det kommer selvfølgelig an på hvor priviligeret du er, men for sådan en som mig har det ikke været noget problem. Jeg troede at gymnasiet ville være svært da jeg gik i 9. klasse fordi min dansklærer præsenterede det sådan, men for mit vedkommende har det ærligt talt ikke været særligt svært. Hvis du har en nogenlunde arbejdsdiciplin skal du nok klare det. Der var dog folk i min klasse som ikke var lige så priviligeret som mig og ikke gad at arbejde eller lave opgaver som droppede ud. Der var også andre der droppede ud fordi (tror jeg) de røg hash meget ofte og ikke kunne koncentrere sig. Jeg har selv Fysik A kemi B og Mat A linjen, og når man har haft fysik på A-niveau er mat A barnemad i forhold til. Hvis man dog ikke er så skarp indenfor matematik ville jeg dog ikke anbefale at hæve det, men det finder du nok ud af tidsnok. Du kan også bare blive torsdagsclubber. Men som en opsummering synes jeg ikke det har været ret nemt at gennemføre, men der skal arbejde til hvis du vil gennemføre med et snit over 10.

Peace out :-)


Brugbart svar (1)

Svar #9
15. juni 2015 af anonym000

#0

Min studieretning bestod af flg. studieretningsfag: matematik og fysik på a-niveau samt kemi på b-niveau.

Jeg synes ikke det var svært. Men det kunne godt være stressende i perioder, hvor man fx skulle aflevere tre afleveringer samme dag, især hvis et 12-tal var det eneste som behagede en samtidigt med at man begyndte på afleveringerne meget senere end man burde :-)

Jeg brugte hovedsageligt ikke så meget tid på alm. lektier. Jeg brugte det meste af tiden på afleveringer, og der var i gns. en aflevering pr. uge.

#7

Ad "Men hvis man er en, der "tænker inden i kassen" så er det et fint sted. Tænker man dog lidt ud af boksen og er kreativ (som jeg) er det dog knap så fedt"

Divergent tænkning er da det som bliver belønnet allermest på gymnasiet og på alle mulige andre uddannelsesinstitutioner. Hvis man vil være lærens dengse så kan man vel nøjes med at "tænke inden for kassen", men hvis man vil være lærens darling, skal ens tænkning ikke være begrænset af noget som helst.

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #10
25. juni 2015 af CC12345

Grundforløbet på STX (engelsk A, samfundsfag B, biologi C)

Jeg brugte ca. 20 timer om ugen på lektier og afleveringer.

I fag som biologi og samfundsfag var jeg ca. 3 timer at forberede mig til 1 lektion, og i engelsk skulle jeg læse lange noveller, og det tog ca. 1 time hver gang.

Det var 1-6 aflevering(er) hver uge, men det var nok ca. 2 i snit.


Svar #11
20. juli 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Tusind tak for alle jeres svar! Det er meget brugbart :-)


Skriv et svar til: Er Gymnasiet hårdt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.