Matematik
Lineær funktion - Ligefrem proportionalitet
Hejsa alle sammen. Jeg skal op til mundtlig matematik d. 19, og derfor er jeg i gang med at forberede mig på alle de emner jeg kan komme op i, men jeg har lige brug for jeres hjælp til en af opgaverne under emnet lineær funktion.
1. Lineær funktion
- Fortæl om lineære funktion, deres forskrift og grafens udseende.
- Redegør for a og b i forskriften
- fortæl om også om ligefrem proportionalitet
- giv eksempler på anvendelse af lineære funktioner
jeg har lavet alle undtagen " fortæl om også om ligefrem proportionalitet " jeg aner ikke, hvordan jeg skal flette det sammen med lineær funktion..
Håber i kan hjælpe mig. Knus Liva
Svar #1
03. juni 2015 af mathon
Ligefrem proportionalitet:
To variable
og
er ligefrem proportionale, når
kvotienten
er konstant
dvs når

det specialtilfælde af den lineære funktion,
hvor
.
Svar #3
03. juni 2015 af Soeffi
#0. Man kan også se det som potensfunktioner, y = b·xa.
- Ligefrem proportional betyder, at a = 1, hvilket giver potensfunktionen: y = b·x.
Dette kan så igen ses som en lineær funktion, ax+b, hvor b=0. (Husk b står ikke for det samme i lineære
funktioner og potensfunktioner).
- Omvendt proportional betyder, at a = -1, som giver funktioner af typen: y = b·x-1,
eller skrevet på en anden måde: y = b/x. b∈R.
For potensfunktioner gælder, at når x vokser med f.eks. 1%, så vokser y med (1,01a - 1)·100%.
Ved ligefrem proportionalitet, dvs. når a = 1, får man:
Når x vokser r %, så vokser y også med r %, dvs den %-vise vækst er ens for x og y.
F.eks.:
y = 4 x. Hvis man starter med x=1, får man y=4. Øger man x med 30% bliver x = 1,3 og y bliver:
y = 4·(1,3) = 5,2. Y's procentvise vækst kan så findes af procentvis-ændring formlen:
procentvis ændring = ((y_efter - y_før)/y_før)·100% =/ (5,2 - 4)/4)·100% = (1,2/4)·100% = 30%
Ved omvendt proportionalitet, dvs. når a = -1, får man:
Når x vokser r %, så aftager y med r/(1+r) %, dvs y's vækst bliver -r/(1+r)%.
F.eks.:
y = 5/x. Hvis man starter med x=1, får man y=5.
Øger man x med 100% (dvs. man fordobler x) bliver x = 2 og y bliver:
y = 5/2 = 2,5. Y's procentvise vækst findes så igen ved formlen:
procentvis ændring = ((y_efter - y_før)/y_før)·100% =/ (2,5 - 5)/5)·100% = (-2,5/5)·100% = -50%, som
passer med formlen y's vækst = - r/(1+r)·100%, hvor r=1: y's vækst = -1/(1+1)·100% = -50%.
Svar #4
03. juni 2015 af Soeffi
Et eksempel på omvendt proportionalitet fra fysikken:
Hastigheden en bil bevæger sig med mellem A og B er omvendt proportional med den tid, som det tager bilen at komme fra A til B.
F.eks.: Hvis bilen bevæger sig dobbelt så hurtigt, tager det halvt så lang tid at komme fra A til B.
Skriv et svar til: Lineær funktion - Ligefrem proportionalitet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.