Dansk

Den mundtlige prøve i dansk

03. juni 2015 af adrio (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, hvor lang tid for man lov til at tale om sin synopse + oplæning i den mundtlige prøve i dansk

og hvor lang tid tager det for at læret og sencor at stille spørgsål og give karakter??

Mvh. 

Brugbart svar (2)

Svar #1
03. juni 2015 af hgjkaæ (Slettet)

Prøveform B i dansk (9 klasse) varer 25 min.

De første 10 min. snakker du selv, hvor din oplæsning også skal indgå. Din lærer kan dog stille nogle spørgsmål til dig, hvis personen føler det vil støtte dig eller hvis du bliver usikker. 

De næste 10 min. har du en dialog med cencoren og læreren. Det behøves ikke være præcis 10min, i kan også stoppe efter 5 min., hvis de er sikker på hvor henne på karaktere skalaen du er. 

De sidste 5 min. Votering (de finde frem til karaktere og du får derefter det at vide)

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Hvad kunne typiske spørgsmål indenfor samtalen være? 

Kan du fortælle lidt mere om dialogen mellem lærer, censor og elev? 

Brugbart svar (1)

Svar #3
03. juni 2015 af Jb123 (Slettet)

Hej, jeg an fortællr lidt, da jeg var oppe i dansk igår. Jeg snakkede om min synopsis i 10 minutter og så havde jeg dialog med lærer og censor ca. 6- minutter. Jeg havde trukket 'romantikken' (altså tidsperioden) så censor spurgte mig om jeg ikke kunne fortælle mere om romantikken end jeg havde gjort under min synopsis. Jeg kørte lidt i det samme spor fordi det jeg havde fortalt var alt hvad jeg lige kunne huske. Så spurgte censor om jeg vidste hvilken tidsperiode der kom efter romantikken og jeg sagde ja. Så spurgte hun om jeg ikke kunne fortælle noget om den.... Det kunne jeg simpelthen ikke, klappen gik ned for mig der, så der var lige akavat stilhed lidt tid..... Men lærer prøvede så at køre mig på rette spor og hjælpe, men jeg kunne stadig ikke huske noget. Så lod vi den ligge der og så spurgte min lærer mig om hvorfor min valgte historie passede både til voksne og børn (det havde jeg sagt da jeg fremagde min synopsis) og det svarede jeg så på og det gik fint. Så spurgte censor så hvilken slags genre eventyr det var (jeg havde analyseret et eventyr) og jeg svarede kunsteventyr og så spurgte hun hvad det var og det var så pinligt jeg kunne ikke huske det derinde, tror jeg var nervøs... Men så kunne hun godt se jeg ikke kunne svare på det og så spurgte hun hvilken anden slags genre der var og det kunne jeg heller ikke huske. Og så var det det... Det var lige det jeg kunne huske og jeg fik 10. De var helt vilde og oppe at køre over min præsentation af synopsis og det var helt kart også det jeg var bedst til fordi jeg netop havde forberedt mig meget godt på den. Et godt råd som du nok også godt kan regne ud... Sørg for at tjekke hvilke andre genre af den type historie du har. Og også sørg for at finde ud af hvad der karakteriserer det... Eksempel hvis du har en kortfil, så kan de spørge om hvad der karakterisere en kortfilm. En sidste ting, som min lærer har fortalt er meget vigtigt er også at man skulle kunne forstå ALLE ord i sin tekst, film eller reklame, da censor kan finde på at spørge ind til de forskellige ord..... Håber du kan bruge mit svar til noget og held og lykke, når du skal sidde ved det grønne bord :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Hej, tusind tak. Det hjalp virkelig meget. Jeg har fx. science fiction, så jeg skal vel finde ud af, hvornår man begyndte at skrive det osv.   

Brugbart svar (0)

Svar #5

En ting til: Til prøven sagde du så fx: På side 22 linje 17 står der, at Thomas har grønne øjne, eller skal man bare sige s 22? 

Brugbart svar (1)

Svar #6
04. juni 2015 af Jb123 (Slettet)

Ja, find ud af hvornår man begyndte at skrive det. Find også ud af hvad der karakteriserer science fiction og ligesom få lidt info om science fiction så du har det på rene, hvis censor kunne finde på at spørge ind til det. Og et godt råd hvis nu censor spørger dig om noget science fiction du ikke lige kan huske eller ikke har fået læst noget om, så husk på det du ved om det og fortæl om det, så du viser at det er dig der styrer atmosfæren inde i rummet og altså ikke tager det til dig som censor spørger om, altså du fordrejer spørgsmålet. Det er en god kvalitet at kunne, så du ligesom kan dreje spørgsmålet om til noget du ved og kan fortælle om det. Og sådan kan du køre derud af :-) Og jeg vil også lige give dig en anden genre med på vejen som du kan snakke om hvis du går i stå eller hvis censor spørg eller noget. Du kan fortælle om genren fantasy, som jo minder meget om science fiction, og ligesom drage paraleller. Altså hvis du nævner noget i din analyse med sidetal og linje så er det bedst at læse det op i stedet for bare at sige sidetallet og linjetallet :-)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Ok tusind tak! Jeg kommer faktisk også til at fortælle lidt om ligheder/forskelle mellem science fiction og fantasy, men tak for tippet. :D

Vi må gerne have noter med til prøven, men jeg har ikke rigtig forstået det. Skal de være i stikordsform eller hvad? Hvad gjorde du til prøven? Hvordan kunne noterne se ud?

Fx: Hvis vi siger, at på s 22 står der, at Mads har grønne øjne. Så skal man vel sige noget og fortælle lidt mere. Alså komme med en kommentar. Det kunne være: “Vi får altså at vide, at Mads har grønne øjne ligesom hans søster“. 

Men hvordan skal man huske det? :D 

Brugbart svar (1)

Svar #8

Hvordan du skriver dine noter er helt op til dig selv, du bestemmer selv om det skal være stikord, sætninger eller whatever, bare du ikke læser op fra det. Jeg skrev stikord og meget få sætninger. Altså da jeg præsenterde min anlyse, kunne jeg huske jeg beskrev hovedperson so ingen sko havde på ved at sige: Hun har ingen sko på og det kan man læse ud fra det der står på side 1 linje 20-21... Så læste jeg det der stod og gik videre til det næste om hovedpersonen. Der var kun på et tidspunkt hvor jeg kommenterede det nærmere hvor jeg sagde sådan her: Hun har en angst for at gøre dette og det kan man se på side 1 linje 10-11 - så læste jeg op - så sagde jeg så - og ud fra det kan man altså også læse at hun får overvundet hendes frygt og gør det. 

Og den måde du skal huske det på er at du finder ud af hvad du vil sige og så skriver du stikord eller sætninger (helst stikord, så man ikke kommer til at læse op) og så skal du simpelthen øve det igennem så mange gange. Jeg tror jeg øvede mit mindst 15 gange og så følte jeg mig sikker på at jeg ikke ville kigge for meget ned i mine noter. Og hvis nu du skriver de her stikord og simelthen ikke kan huske din sætning du havde formuleret i hovedet så start med at skriv dine noter som sætninger og øv det igennem MANGE gange så du føler dig sikker og så senere når du har øvet det måske 15 gange, så lav det om til stikord :-) Men gør hvad du føler bedst for og har det bedst med ud fra din egen erfaring... Det her var hvad jeg gjorde. Og hvis man øver det igennem mange mange så bliver man heller ikke nervøs :-)

Brugbart svar (0)

Svar #9

Det har jeg tænkt mig at gøre. Tusind tak for hjælpen med det! Det er virkelig brugbart :D

Brugbart svar (1)

Svar #10

Det var så lidt, håber du klarer dig godt! :D

Skriv et svar til: Den mundtlige prøve i dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.