Kemi
Hvorfor putter man magnesium i syrer?
Jeg sidder og er ved at læse op til mundtlig fysik/kemi.
Jeg skal lave et forsøg, hvor man putter magnesium i syrer.
Men hvorfor bruger man magnesium?
På forhånd mange tusinde tak
Svar #1
05. juni 2015 af hesch (Slettet)
Det synes jeg faktisk var et godt spørgsmål !
Man har jo i forvejen dette magnesiumstrimmel i ethvert fysiklokale, fordi det har den egenskab at det kan brænde, hvorved der udsendes et kraftigt lys, og det er jo et spændende forsøg. Et stykke strimmel kan let rives af mellem to fingernegle, fordi metallet er blødt, og man behøver ikke finde de kraftige tænger frem til at klippe et stykke af. Så når man nu skal finde noget metal at stoppe ned i syren, er en magnesiumstrimmel bekvem at anvende og lige "ved hånden". Strimmelformen gør at overfladen er stor i forhold til volumenet, hvorved processen kører lidt hurtigere.
Så man bruger magnesiumstrimler fordi det er bekvemt, og fordi det brugte man også dengang din fysiklærer gik i 1. real. Det har man altid brugt, det er gennemtestet i det sidste århundrede.
Der er ingen grund til at gå bort fra denne tradition.
Svar #2
05. juni 2015 af frederasmussen
Men der er vel også en kemisk grund til dette går jeg ud fra?
Svar #3
05. juni 2015 af frederasmussen
Mange tak for dit svar.
Men der er vel også en kemisk grund til dette går jeg ud fra?
Svar #4
05. juni 2015 af hesch (Slettet)
Du kan putte et hvilket som helst metal i syren. Resultatet bliver det samme: Der dannes metalsalte og frigives brint. Nogle metaller er bedre egnet end andre, jeg tror ikke at fx natrium egner sig til forsøget: Det vil nærmest eksplodere. Nogle metaller reagerer hurtigere end andre. Men jernfilspåner ville da sikkert fungere udmærket (billigt materiale).
Skriv et svar til: Hvorfor putter man magnesium i syrer?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.