Fysik

Bevægelsesligninger og impuls.

07. juni 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

Blandt et af de potentielle teori-spørgsmål som der er blevet stillet i forbindelse med min mundtlige fysik eksamen, er en:

"Redegør for bevægelsesligningerne for konstant acceleration i 1 dimension. Redegør herefter for det skrå kast eller svingende fjeder"

Spørgsmålets omfang stod klart for mig, men under de stikord man  kan bruge til at  forberede sig var blandt andet "bevægelsesmængde (impuls), stød". 

Jeg kan ikke se sammenhængen i at bringe impuls ind i spørgsmålet. Selvfølgelig er det også bare vejledende stikord, og ikke noget der skal med, men dette går igen ved andre lignende spørgsmål.

Hvorledes kan impuls inkorporeres i dette spørgsmål?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2015 af peter lind

Der står også stød og der er impuls jo vigtig

Svar #2
07. juni 2015 af ShadH

Det blot et  af stikordene, men det indgår  ikke i selve problemformuleringen. Jeg vedhæfter et billede af opgaven.

Vedhæftet fil:Capture.PNG

Svar #3
07. juni 2015 af ShadH

Uden at virke forhastende, søger jeg  stadig en afklarelse, såfremt jeg kan gå videre med min  eksamensforberedelse.

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juni 2015 af mathon

Newtons 2. lov:
                                 \overrightarrow{F_{res}}=\frac{\mathrm{d} \overrightarrow{p}}{\mathrm{d} t}=\frac{\mathrm{d} \left (m\cdot \overrightarrow{v} \right )}{\mathrm{d} t}=m\cdot \frac{\mathrm{d} \overrightarrow{v}}{\mathrm{d} t}=m\cdot \overrightarrow{a}

da m er konstant i den klassiske fysik.

Skriv et svar til: Bevægelsesligninger og impuls.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.