Matematik
2., 3.- og 4.gradspolynomier
Hej igen! :)
Er der nogen af jer, der ved, hvorfor et 3.gradspolynomium ikke kan skære x-aksen 0 gange og et 2- og 4.gradspolynomium godt kan?
Min lærer har sagt det en eller to gange, men jeg har desværre glemt det :/
1000 tak på forhånd! :)
Svar #1
08. juni 2015 af peter lind
for et 3. gradspolynomium p(x) gælder at p(x) > ∞ for x ->∞ og p(x)->-∞ for x->-∞ eller omvendt. polynomiuet kan altså antage vilkårlig store og vilkårlig små værdier. da polynomiet er kontinuert må det skære x aksen mindst en gangf
For et 2. eller 4 grads polynomium gælder at polynomiet går mod uendelig eller minus uendelig for x ->±∞. polynomierne må derfor have mindst et globalt minimum eller maksimum. Hvis disse minima(eller maksima) ligger på samme side af x aksen skærer de ikke aksen
Det sidste kan nu bedst vises med eksempler p(x) = x2+1 eller p(x) = x4+1 er eksempler på 2. og 4. gradspolynomier som ikke skærer x aksen
Svar #2
09. juni 2015 af TakTilAlleJerDejligeMennesker (Slettet)
Mange tak Peter Lind! :)
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået det rigtigt. Kunne du forklare det på en enklere måde?
Jeg har skrevet funktionerne ind i geogebra, men jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med på samme side af x-aksen. Kunne du forklare nærmere om det? :)
Svar #3
09. juni 2015 af peter lind
Det illustreres godt af dine grafet. begge toppunkter ligger over x aksen og er minima. Alle punkter ligger over x aksen altså på samme side af x aksen. Disse eksempler er tilstrækkelige. De viser jo at der i hvert fald er et 2. grads og et 4. grads polynomium som ikke skærer x aksen. Du kan nemt få flere ved at lave parallelforskydninger opad eller til siden. Du kan også få nogler der ligger under x aksen nemlig ved at skifte fortegn på polynomierne. Det svarer til at spejle graferne i x aksen.
Skriv et svar til: 2., 3.- og 4.gradspolynomier
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.