Studievalg og videregående studie

Spørgsmål om tandplejeruddannelsen

11. juni 2015 af Student15 (Slettet)

Hej

Jeg kunne godt tæke mig at søge på tandplejeruddannselsen her til sommer, men det jeg vil vide er om der er nogen herinde som allerede går på uddannelsen kan fortælle mig om hvordan uddannelsen er, dvs. er det meget hårdt? Er der gode fremtids muligheder? Er lønnen god efterfølgende? Er arbejdet spændende efter uddannselsen? Kan man uddannse sig som tandlæge efter? 

Jeg tænkte også på om I ved hvor stor chancen er for at komme ind via standby og hvad tror I at man mindst skal have i snit for at komme ind via kvote 1 eller standby? :)

Håber meget på at der er nogen tandplejer eller tandplejer studerende som gider at svare på mine spørgsmål. :)

Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2015 af Joe11111 (Slettet)

Lønnen efterfølgende er omkring 

33.000 kr.i det private og i den offentlige er det omkring  30.000 kr.

Men lønnen er nok ikke så høj når man er nyuddannet.

Og NEJ du kan ikke uddanne dig som tandlæge med tandplejer-uddannelsen. For at blive tandlæge skal du læse odontologi (bachelorudannelse)

Svar #2
14. juni 2015 af Student15 (Slettet)

Tak for svar Joe11111, men hvor har du fået dine data omkring lønnen fra? Og er det rigtigt at mandlige tandplejer tjener mere end kvindelige tandplejer? Det havde jeg nemlig set på nogle statistikker, og der stod også at mænd kun skal have omkring 1 års erfaring for at få en månedsløn på omkring 40- 43.000 kr, mens kvinder skulle have mindst 2-5 års erfaring for at få en løn på omkring 34.000 kr. Det synes jeg virker meget underligt og unfair.. Ved du noget om det, og er du tandplejer studerende eller uddannet tandplejer?

Men vil min chance for at søge/komme ind på odontologi studiet via kvote 2 ikke være større hos mig, hvis jeg allerede har taget professionsbacheloruddannelsen i tandplejer, hvilket jo minder lidt om odontologi uddannelsen?

Skriv et svar til: Spørgsmål om tandplejeruddannelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.