Biologi

Aldersforandringer i kredsløbet og huden

14. juni 2015 af AAA92 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej :-)

Jeg skal snart op til eksamen. Jeg er sygeplejestuderende, og ligenu er jeg i praktik på et plejehjem. Jeg skal derfor i eksamen i to patienter. Jeg er stødt på nogle spørgsmål, som jeg håber, at du kan hjælpe mig med i forhold til aldersforandringer i kredsløbet og i huden. Men, hvis du kan, må du også meget gerne forklare mig de vigtigste ting i kredsløbet og huden, som man bare SKAL vide. Det ville være dejligt. 

1. Kredsløbet- og hudens opbygning og funktion

2. Hvilke problemer kan der opståi kredsløbet, når man enten har hypotension og hypertenson? - i forhold til aldring

3.  Hvordan opstår ødemer, og hvorfor opstår det oftes hos ældre? 

4. Hvad sker der med alderen i forhold til vores hud og kredsløb? 

Tusind tak på forhånd, det ville være mig en kæmpe hjælp, hvis du vil svare på det. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Det ville være rart, hvis du skrev nogle af dine egne tanker ned til spørgsmålene, så man havde dem at tage udgangspunkt i. Følgende tager derfor kun udgangspunkt i dit spørgsmål 5.

Aldring og huden

Huden påvirkes hovedsaligt på 2 måder, intrinsic(forårsaget af interne faktorer) og photoaging (også kaldet extrinsic, dvs. fra eksterne faktorer).

Intrinsic aging foregår på hudområder, der ikke har været eksponeret for sollys. Her ses en fortynding af epidermis dog unden forandringer i stratum corneum. Dannelsen af keratinocytterne (ender som stratum corneum) nedsættes med alderen. Herunder falder antallet af melanocytter, så beskyttelsen med solens stråler reduceres og antallet af Langerhans' celler falder, så immunbeskyttelsen reduceres. I dermis ses også en fortynding og forøget stivhed, der skyldes en reduceret mængde og ændret struktur af elastin og collagen samt ændret sammensætning af glykosaminoglykaner.

Photoaging øger effekterne af intrinsic agning for epidermis og dermis. Derudover påvirkes også andre ting, f.eks. fremkaldelse af rynker.

(Alder reducerer desuden antallet og funktionen af svedkirtler og dannelsen af sebum. Desuden falder antallet af aktive melanocytter, hvilket resulterer i gråfarvning af hår.)

Aldring og kredsløb

Aldring nedsætter distensibiliteten af arterier. Dvs. karrene bliver stivere, og dette forårsager et øget systolisk tryk og nedsætter i mindre grad det diastolisk tryk. Dette forårsager altså et forøget pulstryk. Afterload øges med aldren primært pga. den reducerede compliance i arterierne, og dette fører til hypertrofi af venstre ventrikel.

Mange ældre lider af postural hypotension, som tilskrives alders-associeret ”sløvhed” af baroreceptor refleksen (selvfølgelig fraset de ældre der modtager diuretika).

Vh. 

Skriv et svar til: Aldersforandringer i kredsløbet og huden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.