Kemi

Hjælp til Alkoholer *EKSAMEN IMORGEN*

17. juni 2015 af IMAGANG010 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hey folkens, jeg har noget jeg er lidt i tvivl om - og det er til imorgen kl12

1. Hvad er forskellen på Alkaner og Alkoholer
2. Isomérer til Alkaner? Hvad er det
3. Aromatisk ring? (alkoholer)
4. Di- og trivalante alkoholer?
5. Teknisk alkohol?

GÆRING

1. Fremstilling af alkoholer
2. Opstemning?
3. Volumenprocent?
4. Vægtprocent?
5. Promille?

Også nogle gode huskeregler? Mange tak på forhånd!

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. juni 2015 af tim293 (Slettet)

1 Forskellen er en OH gruppe. c-c-c-c-c-oh er en alkohol c-c-c-c-c er en alkan (der sidder selvfølgelige H'er over det hele, men dem gider jeg ikke lave)

2 Isomerer er molekyler som har samme formel, men ikke er ens. Fx. C4H10 kan være både butan og 2-methylpropan

3 en aromatisk ring er en ring af carboner, som er elektroner, der bevæger sig på en underlig måde, hvilket giver ringen nogle egenskaber der er særlige.

3 hvis der kun er en OH "gruppe" på alkanan er det en alkohol, hvis det er 2 er den divalent, og 3 er den trivalent

4 teknisk alkohol er det samme som alm. alkohol, det er bare lavet på en anden måde

Brugbart svar (0)

Svar #2

3) google fx. glycerol, og tryk "images" så du får nogle billeder af glycerol på google. Du kan så se at der er 3 OH grupper på molekylet..

Svar #3
17. juni 2015 af IMAGANG010 (Slettet)

1 Forskellen er en OH gruppe. c-c-c-c-c-oh er en alkohol c-c-c-c-c er en alkan (der sidder selvfølgelige H'er over det hele, men dem gider jeg ikke lave)

2 Isomerer er molekyler som har samme formel, men ikke er ens. Fx. C4H10 kan være både butan og 2-methylpropan

3 en aromatisk ring er en ring af carboner, som er elektroner, der bevæger sig på en underlig måde, hvilket giver ringen nogle egenskaber der er særlige.

3 hvis der kun er en OH "gruppe" på alkanan er det en alkohol, hvis det er 2 er den divalent, og 3 er den trivalent

4 teknisk alkohol er det samme som alm. alkohol, det er bare lavet på en anden måde

tak for det brugbare svar, kan du også fortælle mig hvad Fenoler er?

Svar #4
17. juni 2015 af IMAGANG010 (Slettet)

og kan du også fortælle mig hvilken anden måde Teknisk Alkohol er lavet på? Kan ikke rigtigt finde det nogle steder, er lidt usikker

Brugbart svar (0)

Svar #5

hmm, jeg ved det faktisk ikke, hverken hvad fenoler er, eller hvordan man laver teknisk alkohol. Men med alkohol er pointen, at hvis du maser nogle vindruer i en beholder og lader til stå til det bliver til rødvin er det IKKE teknisk. Hvorimod teknisk alkohol er fremstillet kemisk. Højst sansynligt ved at tage ethen fra råolie, og så lave det til alkohol ved additions reaktion med en OH gruppe. Måske - jeg er ikke helt sikker på hvordan de laver alkohol på en kemisk fabrik..

Skriv et svar til: Hjælp til Alkoholer *EKSAMEN IMORGEN*

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.