Kemi

HASTER! Jern bliver til Jern(III) - hvorfor? Spændingsrækken/redox

19. juni 2015 af Co (Slettet) - Niveau: C-niveau
Ved gennemgangen af nogle laboratorie-opgaver sidder jeg med et spørgsmål, som jeg umiddelbart ikke lige kan finde en løsning på.
Jeg fik rettet reaktionsskemaerne af læreren så de skulle være korrekte, jeg kan bare ikke huske forklaringen på at Jern(Fe) bliver til Jern(III) (Fe3+)

Forsøget omhandler spændingsrækken og jeg har i opgaven opskrevet reaktionsskemaerne for de forskellige reaktioner i forsøget.

Jern(Fe) adskiller sig dog fra de andre reaktionsskemaer.

Eks.
Mg(s)+Cu2+(aq) -> Mg2+(aq) + Cu(s)
Altså Mg afleverer to elektroner til Cu2+ og bliver til ionen Mg2+ og Cu2+ bliver til det faste stof kobber(Cu).

Hvorimod Fe:
Fe(s)+Cu2+(aq) -> Fe3+(aq) + Cu(s)
(Afstemt: 2Fe(s) + 3Cu2+(aq) -> 2Fe3+(aq) + 3Cu(s))

Hvorfor bliver Fe til Fe3+ og ikke Fe2+ ligesom Mg blev til Mg2+?

Håber du forstår mit spørgsmål :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2015 af 123434 (Slettet)

Jern har en variabel ladning, dvs. at jern kan afgive enten to eller tre elektroner

Salte/ionforbindelserne har en samlet ladning på 0.

Jern(lll)sulfat

Fe3+(aq)+SO43-(aq)→FeSO4(s)

Jern(ll)sulfat

3Fe2+(aq)+2SO43-(aq)→Fe3(SO4)2(s)

Svar #2
21. juni 2015 af Co (Slettet)

Tusind tak for svar :)

Men hvorfor vælger jern så netop at afgive tre elektroner i denne reaktion? Er der en måde hvorpå man kan se det?

Forsøget er:
Jern(ståluld)=Fe(s) dryppes med nogle dråber CuSO4(aq)-opløsning. Der sker herefter en reaktion (det er blevet mørkere)

Skriv et svar til: HASTER! Jern bliver til Jern(III) - hvorfor? Spændingsrækken/redox

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.