Matematik

Hører et tal altid til det fortegn der står foran?

12. august 2015 af anjamariesørensen (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Okay så, jeg er i gang med reduktion/ligninger, også har jeg fx følgende ligning: '3 - x - (2y - 4x - y) - (2y + 9)

Jeg er med på, at man ændrer fortegnet til det modsatte og alt det der, når man har med minus at gøre osv osv, men mit spg er:

Hvilket fortegn hører hvert enkelt tal med? Er det altid det fortegn der står foran tallet? Eksempelvis hører - 7 vel sammen og ikke 7-..

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. august 2015 af peter lind

Ja. Du har ret.  Fortegnet hører altid til det tal, der kommer efter eller som du udtrykker det fortegnet står foran tallet, som det hører til.

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. august 2015 af SuneChr

Dit udtryk er ikke en ligning, men et, udtryk.
Udtrykket      3 - x - (2y - 4x - y) - (2y + 9)      skal forstås som
                   3 + (- 1)·x + (- 1)·[2·y + (- 4)·x + (- 1)·y] + (- 1)·[2·y + 9]

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. august 2015 af mette48 (Slettet)

Det er ikke alle fortegn, der skrives. Du har nok i mange år regnet med positive tal, uden at skrive + foran dem.

For øvrigt kan + og - også være regnetegn

3 - x - (2y - 4x - y) - (2y + 9)

3 - x - (2y - 4x - y) - (2y + 9)

De fremhævede tegn er regnetegn, nedenfor kan du se fortegnene med parentes om tallene og deres fortegn.

(+3) - (+1)x) - ((+2)y - (+4)x - (+1)y) - ((+2)y +(+9)) alle tal har et fortegn, men vi undlader ofte at skrive de positive fortegn

Skriv et svar til: Hører et tal altid til det fortegn der står foran?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.