Matematik
normal fordeling
Jeg har fået givet et datasæt, og jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg skal undersøge om det er normal fordelt.
Jeg har plottet histogram i et program SPSS og dernæst plottet normal fordelingen. Men det er meningen jeg skal kunne løse opgaven i hånden.
Hvordan kan jeg formlen for normalfordelingen og hvordan skal jeg starte med opgaven?
Svar #1
24. august 2015 af Stats
Sig mig en gang??? Hvorfor prøver du ikke selv.. Nu har man set, at du har stillet snart 50 spørgsmål hvor kun få af dem, har du prøvet selv.
En normalfordeling følger X ~ N(μ,σ2)
Hvor fordelingsfunktionen er:

Mvh Dennis Svensson
Svar #2
24. august 2015 af SuneChr
Hvis opgaven skal løses i hånden, skal du, på et stykke sandsynlighedspapir, indtegne de kumulerede frekvenser. Opstil rækken af dage i stigende orden. Hvis der tilnærmelsesvis kan indtegnes en ret linje mellem punkterne, er punkterne normalfordelt. Middelværdi og spredning aflæses direkte på andenaksen.
Svar #3
24. august 2015 af SuneChr
# 0
Dit valg af brugernavn tilskynder nok ikke et flertal af brugere her på portalen til at hjælpe.
Svar #4
24. august 2015 af Keal (Slettet)
#1 Det er tæthedsfunktionen du har angivet. Ikke fordelingsfunktionen.
Svar #5
25. august 2015 af studieportalen0 (Slettet)
Hermed er det ændret... Tak for det. Jeg opretter et nyt indlæg med mit forsøg på at løse opgaven.
Skriv et svar til: normal fordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.