Andre fag
Hvad betyder kasus?
Hej,
I de sproglige fag er kasus en vigtig del af forståelsen for grammatiken. Der er både kasus i engelsk, tysk og latin. Men jeg kan simpelthen ikke forstå kasus eller hvad det betyder. Jeg har haft mange mange forskellige lærer til at forklare det og flere venner, men forstår det simpelthen ikke. Så derfor er jeg rigtig dårlig til sprog, da jeg ikke forstår det.
Nogen som virkelig kan skære det ud i pap?
Svar #1
11. september 2015 af 123434 (Slettet)
Kasus er når ord står i enten nominativ, akkusativ, genitiv eller dativ. Det er altså ordenes placering i forhold til hinanden.
På dansk har vi nominativ(subjekt/grundled), akkusativ(genstandsled) og genetiv(ejeforhold). Når vi har med et hensynsled at gøre, skal det også bare stå i akkusativ.
Jeg(nominativ, da jeg er et grundled), mig(akkusativ, da mig er genstandsled) og mit, min(ejeforhold, da disse indikerer at man ejer eller har noget)
Jeg(nom), mig(akk) og mit/min(gen)
Du(nom), dig(akk) og dit/din(gen)
Han(nom), ham(akk) og hans(gen)
Hun(nom), hende(akk) og hendes(gen)
Svar #2
14. september 2015 af Stygotius (Slettet)
Ud over substantivernes genitiv er der ikke nogen kasus på dansk, og det er noget vrøvl at sige at "ham" og "hende" bare er akkusativ. -Er "ham" akkusativ i "Hun gav ham et kys" ???
På dansk har vi ubøjede former og vi har bøjede former.
I et udtryk som "Det er ikke ham" er "ham" en bøjet form (fordi den er trykstærk) og hverken akkusativ eller dativ eller noget andet sludder.
At sige at et dansk hensynsled står i akkusativ er det rene nonsens.
Kasus er en bøjet form at et substantiv eller et pronomen
Skriv et svar til: Hvad betyder kasus?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.