Matematik
Hvordan simplificer jeg denne ligning?
Har lagt den som vedhæftet fil, jeg har brugt ca. 25 min og kan simpelthen ikke komme frem til facit: log(9x^(3/2)/2)
Svar #3
13. september 2015 af peter lind
På det første led brug a ½*log(a) = Log (a½)
Brug dernæst på de resulterende led at log(a)-log(b) = log(a/b)
Svar #6
13. september 2015 af peter lind
Noget uklart hvad du mener. Skal der stå lighedstegn mellem de forskellige udtryk ? I så fald er det forkert.
Du skal først bruge ½*log(a) = log(a½) på det første led. Først derefter kan du bruge reglen om differencen mellem to logaritmer
Svar #7
13. september 2015 af SuneChr
# 4 og andre brugere:
Som jeg, og sikkert mange der mener, har skrevet mange gange i tidligere opgaver, er det en dårlig idé,
at lade en robot (regnemaskine, computer, ...) manipulere med en sådan størrelse med parenteser og
regneregler. Man lærer ikke noget som helst og finder aldrig ind til kernen i, hvad logaritmer er, og hvilke
algebraiske manipulationer der er gældende.
Derfor:
Bliv først fortrolig med hvad det handler om og tag så regnemaskinen, hvis den betyder så meget for dig.
Svar #9
13. september 2015 af Stats
Enig.. På mange gymnasielle uddannelser mener matematik lærerne som underviser på maks B niveau, at det er ligegyldigt med beviser, og at kunne forstå matematikken... Lærerne kommer som regel med begrundelsen, at man heller ikke skal kunne regne det i hovedet, når man kommer videre og bliver udlært. Jeg er stærk kritiker af deres metoder at lære eleverne matematikken på. Det er sørgeligt, men jeg forestiller mig, om blot 50-70 år, så vil dette være et endnu større problem.
PS. Virker latex ikke, eller er det bare min computer?
Mvh Dennis Svensson
Skriv et svar til: Hvordan simplificer jeg denne ligning?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.