Kemi

HJÆLP!! :) (KEMI!)

13. september 2015 af Arameo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har nu prøvet alt hvad jeg kunne, men sidder stadigvæk fast ved disse to opgaver. Håber nogen kan hjælpe mig med dem. :)

Opgave 1)

Flouridionen er basisk med basestyrkekonstanten Kb=10-10.8M. Beregn koncenttrationen af H3O+, OH-, F- og HF i en opløsning, hvor 0,03mol HF er opløst i 2,00 liter H2O. Vands ionprodukt er Kv=10-14.0M2. Beregn derefter slutteligt pH i opløsningen.

Opgave 2)

Den første ioniseringsenergi for phosphor, arsen, antimon, tellur og iod er henholdsvis 1012, 947, 831, 869 og 1008kJ/mol. Forklar de relative størrelser af disse energier ud fra atomernes grundtilstandselektronkonfiguration. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2015 af Heptan

1) HF er en middelstærk syre. Benyt formlen for ikke-stærke syrer til at beregne [H3O+], benyt derefter vands ionprodukt til at beregne [OH-].

De eneste ioner der er i opløsningen er H3O+, OH- og F-. Derfor gælder der følgende:

[H3O+] = [OH-] + [F-]

Heraf kan man beregne [F-]. Brug derefter ligevægtsudtrykket

Kb = [OH-] · [HF]/[F-]

til at beregne [HF].

pH kan beregnes med pH = -log[H3O+]

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2015 af Heptan

2) Går man ned i en gruppe falder ioniseringsenergien, fordi de indre elektroner skærmer for kerneladningen.

Går man til højre ad en periode stiger ioniseringsenergien, fordi elektroner i samme elektronskal ikke skærmer særligt meget for kerneladningen.

Skriv et svar til: HJÆLP!! :) (KEMI!)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.