Bioteknologi

sølvchromats opløselighed i vand

27. september 2015 af MartinMosgaard (Slettet) - Niveau: A-niveau

Opgave 22 – Anvend opløselighedsproduktet i tabel 4 for C til at beregne stoffets opløselighed i vand ved 25 grader. Er sløv(l)chromat lettere eller tungere opløseligt i vand end sløv(l)chlorid?

Hvordan finder jeg sølvchromats opløselighed i vand?? Jeg har prøvet i godt 30 min, men jeg sidder fast :/


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2015 af mathon

Når den molære opløselighed i vand kaldes s
har man:           
                             \left [ Ag^{+} \right ]=2\cdot \left [ Ag_2CrO_4 \right ]=2s          \left [ Cr{O_4}^{2-} \right ]= \left [ Ag_2CrO_4 \right ]=s

                             \left [ Ag^{+} \right ]^{2}\cdot \left [ Cr{O_4}^{2-} \right ]=K_{sp}

                             (2s)^{2}\cdot s=K_{sp}

                             4 s^3=K_{sp}

                             s=\left (\frac{K_{sp}}{4} \right )^{\frac{1}{3}}=\left (\frac{8{,}91\cdot 10^{-12}\; M^3}{4} \right )^{\frac{1}{3}}=1{,}3061\cdot 10^{-4}\; M


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2015 af mathon

dvs
                       

           \frac{m}{V}=s\cdot M=\left ( 1{,}3061\cdot 10^{-4}\; \frac{mol}{L} \right )\cdot \left ( 331{,}73\; \frac{g}{mol} \right )=0{,}043328\; \frac{g}{L}=

                                                                                      43{,}328\; \frac{mg}{L}=4{,}3328\; \frac{mg}{100\; mL}


Skriv et svar til: sølvchromats opløselighed i vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.