Matematik
Ubalanceret transportproblem
Jeg skal ud fra tabellen vedlagt formulere et balanceret transportproblem. Jeg får at øvre begræningsning for S3 må blive 400 og altså kan erstatte uendelighedstegnet.
Jeg har en idé med at tilføje en "dummy" D, men er ikke helt sikker på løsningsmetoden til at gøre det til et balanceret transportproblem.
Håber nogen har erfaring med et lignende problem og kan være behjælpelige
Svar #1
20. oktober 2015 af peter lind
Hvorfor er der så mange, der ikke kommer med hele opgaven? Vi er altså ikke tankelæsere.
Svar #2
20. oktober 2015 af BJensen1 (Slettet)
Kan godt se der mangler lidt informationer. Har taget et billede af opgaven og vedlagt. Det er opgave 5 der driller
Svar #3
21. oktober 2015 af BJensen1 (Slettet)
Håber nogen kan være behjælpelige, jeg har indtil videre formuleret problemet med et dummy depot, som vist i billedet vedlagt. Men ved ikke helt hvordan jeg gør herfra
Svar #6
21. oktober 2015 af peter lind
Jeg vil sætte omkostningerne til transport fra D4 til noget meget højt. Der skulle jo helst ikke blive transpoteret fra den.
Indfør variablene xij som angiver hvor mange fustager, der skal transporteres fra depot i til salgsted j
Svar #7
Man skal vel helst undgå at der bliver leveret noget overhovedet til D4, da det er et imaginært depot. Selv om man sætter priserne højt ville dette betyde at der vil blive leveret til de forskellige salgsteder, da der så ville skulle transporteres 550 ifølge tabellen. Bogen bruger en såkaldt big M metode, men har ikke rigtigt forstået den.
Svar #8
Som du laver det er det jo mest fordelagtigt at transportere fra D4, så i din model bliver det netopp D4, der bliver brugt. Du skal sætte "udgifterne" meget høj for at undgå dette. Det er netop det den store M metode går ud på.
Svar #9
Har nu prøvet at tilføje M i mit dummy depot. Jeg ved ikke helt om jeg er på rette vej nu
Svar #10
Der skal være M i hele rækken. Hvis omkostningen til bare et salgssted er 0, vil det først og fremmest være D4, der skulle forsyne det salgssted
Svar #12
Nu ved jeg ikke hvordan du fortolker de ekstra salgssteder; men depotet skal i hvert fald ikke forsyne salgssted 2
Svar #13
De ekstra salgssteder er det bidrag som der kan være, hvis D4 giver minimum kravet af fustager. Altså vil S1 ekstra være 450-300 = 150 og S3 ekstra 400-250 = 150
Svar #14
I opgave 6 hvor der skal formuleres en LP model for problemet, er jeg i tvivl om det er det nye formulerede problem man skal lave modellen over, eller det "gamle" med alle begrænsninger listet op?
Svar #15
Det står unægteligt ikke præcist. Jeg vil mene du skal bruge resultatet fra opgave 5. Det er sådan opgavestillere normalt arbejder
Svar #16
Har prøvet at formulere et problem. Ser det nogenlunde rigtig ud eller skal M erstattes med et tal?
Svar #17
Du mangler omkostningerne for D4
De resterend er misforstået.
kalder du antal fustager i depot i for fdi og behov for antal fustager i salgsted si for fsi
gælder der
∑jxij = fdi (sum over j) angiver at så mange fustager skal leveres fra depot i
∑ixij = fsj (sum over i) Angiver at så mange fustager skal salgsted j modtage
Svar #18
Hvorfor mangler jeg omkostningerne for D4? Er det ikke givet ved Mx41+Mx44 = 550?
Svar #19
Som jeg skrev i #17 De restriktioner er helt misforstået. Der skal overhovedet ikke indgå noget med omkostningerne. Begrænsningerne ligger i at de enkelte depoter skal sende ud, hvad de har og salgsstederne skal have opfyldt deres behov. Det har jo ikke noget som helst med nogen transporttider at gøre
Svar #20
22. oktober 2015 af BJensen1 (Slettet)
er desværre ikke helt med på hvad du mener. Hvilke restriktioner er det jeg har misforstået=