Matematik
HJÆLP!!!!
Hejsa
Er der en venlig sjæl som vil hjælpe mig. Har lige problemer med opgave a som jeg har vedhæftet, jeg har tegnet F(x) ind i Ti-nspire, og tangeten, men de skærer ikke hinanden. Kan i hjælpe mig med hvorfor den ikke gør det? Har også vedhæftet et billede af det.
Svar #1
21. oktober 2015 af Daisyangel (Slettet)
Her er et billede af grafen
Svar #3
21. oktober 2015 af Stats
Skriv hvordan du vil løse den i stedet for at lægge en opgave ud på SP som du regner med at vi løser for dig.
Mvh Dennis Svensson
Svar #4
21. oktober 2015 af peter lind
Du har misforstået opgaven. Hældningen af tangenten er det samme som den aflede i punktet, så du skal løse ligningen F'(x) = f(x) = -2. Indsætter du resultatet i tangentens ligning har du både x og y koordinaten til røringspunktet. Derefter skal du finde den stamfunktion til f(x), som gå gennem dette punkt
Svar #6
22. oktober 2015 af peter lind
#5 Hvis du ikke ønsker hjælp, skal du holde dig væk fra denne portal
Svar #7
22. oktober 2015 af Stats
Det er i orden at du ikke vil have min hjælp... Men prøv at forstå det her:
Det er svært for dem der hjælper dig, at vide hvor problemet opstår. Os der sidder bag skærmen er ikke tankelæserer, og kan derfor ikke vide, hvilket niveau rent fagligt du er på. Ved at du ikke beskriver dit problem, da har vi 2 muligheder. Vi kan løse den for dig, eller vi kan beskrive overfladisk og kort, hvad du skal gøre. Den første lære du ikke en dyt ved og den anden måde er meget tidskrævende i det, da vi først skal spore os ind på problemet.
Der er ingen af dem som hjælper dig, der er ansat på studieportalen, og vi alle herinde gør det af egen fri vilje. Det ville derfor være en god idé at snakke ordenligt til de personer der er herinde. I #3 er en lidt flabet måde fra mig af, at sige til dig, at du gerne må beskrive hvad du selv har gjordt af tanker.
Ad
#3 Ingen har bedt dig om at hjælpe, såååååe luk.
Det kan du selv gøre!
Mvh Dennis Svensson
Svar #9
29. oktober 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
f(x) = -x3 + 3x <=>
F(x) = -1/4x4 + 3/2x2 + k
At t tangerer grafen for F betyder, at t og F har samme værdi i dette punkt, samt at tangenten til F i dette punkt har samme hældning som t.
t's hældning er -2. Tangenten til F's hælding er givet ved f(x), så vi skal starte med at finde de punkter, hvor
f(x) = -2
-x3 + 3x = -2 <=>
x3 - 3x - 2 = 0
Man kan gætte at x = 2 er løsning og lave polynomiumsdivision, så
(x - 2)(x2 + 2x + 1) = 0 <=>
x = 2 ∨ x = -1
Nu blev der i opgaven sagt, at x-værdien til røringspunktet er negativ, så vi forkaster x = 2.
Vi betragter punktet x = -1, hvor linien og tangenten til F har samme hældning. Linien kan ligge over eller under grafen for F, afhængig af værdien af k. Vi skal altså bestemme k således, at t og F har samme værdi i x = -1. Altså skal du finde k af
F(-1) = y(-1)
Skriv et svar til: HJÆLP!!!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.