Dansk

Karakter i skriftlig dansk

30. oktober 2015 af logawbjpgv< (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, 

Jeg går på STX og vi har haft 2 skriftlige afleveringer for i dansk indtil videre. I den ene aflevering fik jeg 10. I dag fik vi den anden tilbage og til min store overraskelse, fik jeg 02. Jeg ved ikke selv, hvordan det kunne lade sig gøre og jeg må da indrømme, at det gjorde mig lidt trist, da jeg er en person, som går meget op i sådan noget. Desuden får vi heller ingen skriftlige aflveringer for frem til karaktergivningen, så jeg går ud fra, at jeg får et 4 tal i skriftlig dansk. Jeg klarer mig sådan set meget godt i de andre fag og jeg afsluttede bl.a. Naturvidenskabeligt grundforløb med et 10-tal, så jeg er selvfølgelig lidt ked af det her.  

Mit spørgsmål er bare, siden jeg kun går i 1.G, kommer mine standpunktskarakterer og karakterer i dansk så til at tælle meget?

 Og er det her noget, jeg skal være bekymret for?  

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2015 af Stats

Jeg tror også det kommer lidt an på det mundtlige.. Jeg ved godt det er det skriftlige, men i det mundtlige, da viser du også engagement. Dvs at din dansk lærer for et indtryk af, hvorvidt du ville kunne præstere til en mulig dansk eksamen på 3. år... Måske 4, måske 7

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. oktober 2015 af j43tkwefl (Slettet)

Er der nogen af jer der ved om de standspunkt karakter vi får det første halve år tæller med i vores gennemsnit? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2015 af Stats

Det tæller sandsynligvis med ved gennemsnittet på 1. årg. Men absolut ikke på 3. årg.

(første halve år er som regel et grundforløb)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. oktober 2015 af j43tkwefl (Slettet)

Hvor dårligt! skal tage mig sammen det sidste stykke tid og være mere aktiv i timerne!!!! Har i nogle gode råd til hvordan man skal imponere lærerne?


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. oktober 2015 af Stats

Deltag aktivt og læs på tingene.

Spørg endeligt hvis du vil have råd til opgaver (har nok et eller andet, ellers har andre herinde på SP)

Jeg får 10/10 - men vores lærer giver os ikke 12 uanset hvad... Vi skulle engang læse et essay, som hed Vinen - Vores lærer ville give ham 10 med pil op... Men ikke 12.... Derved ser du hvorfor jeg ikke får 12.. Ps. Retter ikke dansk opgaver da det er umuligt for mig, at vide hvad der kan gøres bedre.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #6
30. oktober 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Tak for svarerne Dennis. De er virkelig brugbare. Men du siger altså, at karakteren i 1.G ikke får den største betydning? Naturligvis skal man gøre sit bedste, men det har ikke den store indflydelse, altså karakteren? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
30. oktober 2015 af Diehard (Slettet)

1.G standpunkt betyder nada i A og B fag (udover at din lærer måske kunne ende med en form for bias mod dig).

Bare gå efter gode karakterer i C-fag første år.


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. oktober 2015 af Stats

#7

Alt i det du siger er fuldstændig korrekt. Jeg vil måske bare lige informere dig om, at der er tale om dansk faget, hvilket er obligatorisk på A niveau på en gymnasiel udd.

#6

Det er korrekt at karakterende (i dansk) ikke får den største betydning på 1. årg. I det første halve år, altså grundforløbet, da gælder det om, at finde ud af hvilket niveau du og resten af klassen befinder sig på rent fagligt. Du vil gennem de 3 år på gymnasiet lærer om hvordan, du går i dybden med en tekst. Du vil lærer nye begreber og virkemidler... Det er altså det du lærer på gymnasiet du bliver bedømt ud fra, hvilket et halvt år umuligt kan klare. (tre års pensum kan umuligt forkortes til et halvt år.)

Lærerne ser på flere forskellige parametre, herunder bl.a evnen til at kunne gå igennem de taksonomiske niveauer (redegør, analyser og vurder), hvad du præstere nu, hvad du har præsteret tidligere og sidst men ikke mindst, hvad man forventer at du vil kunne præstere til en mulig eksamen på 3. årg. (igen, hvilket et halvt år umuligt vil kunne fortælle noget om, men det giver dog fingerpeg om hvor du vil ligge fremadrettet... Husk at det mundtlige og skriftlige ofte viser dine kundskaber inde for samme fag.)

Den metode der bliver nævnt i #7 er også en af de råd, der bliver beskrevet i bogen "kampen om karaktererne". Herunder anvendes også "at fedte for læreren" som jeg selv tolker som "at vise interesse for faget".

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Karakter i skriftlig dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.