Kemi

Organisk kemi

01. november 2015 af malaa11 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har lidt svært ved denne opgave, er der nogen der kan give et hint?

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. november 2015 af Heptan

Man kan selvfølgelig se på mange forskelle, men her er de mest oplagte man kan lede efter:

1H-NMR: Hvor mange signaler forventer du i hvert spektrum?

13C-NMR: Hvor mange signaler forventer du i hvert spektrum?

IR: Betragt de to carbonylabsorptioner. For hvilket molekyle forventer du at bølgetallet er mindst?

UV: Konjugerede systemer absorberer fotoner med lavere bølgelængder end ikke-konjugerede systemer. Hvilket molekyle har et konjugeret system?

Svar #2
03. november 2015 af malaa11 (Slettet)

signalerne har jeg styr på men ved ikke hvordan jeg findes bølgetallet? og UV har jeg heller ikke helt styr på

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. november 2015 af Heptan

Konjugerede ketoner (enoner) absorberer ved lavere bølgetal, fordi C=O bindingen bliver svagere (længere). Det kræver altså mindre energi at absorbere IR-stråling for konjugerede ketoner. Det hjælper at tegne resonansformer for enonen. En af dem viser en enkeltbinding mellem C og O.

Lidt samme argument kan man bruge i UV-spektret, fordi konjugerede systemer absorberer ved større bølgelængde (mindre bølgetal). Man vil altså forvente at det konjugerede system har en absorption ved længere bølgelængde.

Skriv et svar til: Organisk kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.