Dansk

Aktiv dødshjælp - Essay.

17. november 2015 af AmandaHN (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej :-)

Jeg skal skrive et essay om aktiv dødshjælp. Så jeg tænkte om der var nogen, der vil bruge en lille smule af deres tid, på at hjælpe mig med opgaven. Jeg er personligt for aktiv dødshjælp.

Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2015 af jp0000 (Slettet)

Hvad har du selv skrevet indtil videre?

Prøv evt. lave en mindmap med dine egne holdninger og argumenter for og imod aktiv dødshjælp. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. november 2015 af drjuliet (Slettet)

Nogle ting du kan have med og forholde dig til kunne være (det behøver ikke være det hele, men blot nogle ideer til hvad et essay kunne indeholde):

-hvem skal kunne modtage aktiv dødshjælp? Er det for alle, er det kun for fysisk syge som ønsker at dø, eller kan svært deprimerede eller folk med andre psykiske sygdomme også få tilladelse?
- hvem skal godkende ønsket om at modtage aktiv dødshjælp? Er det den enkelte der skal yde det? Er det en form for etisk komite der skal vurdere alle der ønsker det?
-Hvem må yde aktiv dødshjælp? Er det enhver læge , skal man særlig uddannes til det?
- kan man tvinge læger (eller hvem der må yde det) til at yde aktiv dødshjælp? Kan den enkelte læge sige nej hvis de ikke selv synes det er en god nok grund?
- hvad gør man hvis ingen ønsker at udfører aktiv dødshjælp, eller kun meget få? Kan man tvinge dem til at skulle hjælpe alle eller må de selv vælge til eller fra.
- skal aktiv dødshjælp kunne give en udbetaling af livsforsikring? Hvordan ville man i så fald sikre sig at der ikke er folk der gør det af økonomiske årsager (fx hvis familien er meget økonomisk pressede)?
- må familiemedlemmer blande sig i om en person ønsker aktiv dødshjælp?
- skal det offentlige betale eller skal det være brugerbetaling?
- må forældre vælge aktiv dødshjælp til deres børn?
- vil samfundets syn på syge ændre sig, så man fx hellere vil have at folk vælger at dø frem for dyr livsforlængende behandling? Vil der blive set skævt til eller rådgivet skævt i forhold til muligheder og behandling (lidt ligesom mange synes det sker når de ved de er gravide med handicappede børn)?
- er det kun danskere der må modtage aktiv dødshjælp, eller vil vi acceptere døds-turister?

Der er rigtig mange spændende vinkler man kan forholde sig til. Men tror det er vigtigt at du for det du vælger husker både det der taler for og imod.

Svar #3
17. november 2015 af AmandaHN (Slettet)

Mange tak for hjælpen! Det hjalp rigtig meget :)

God aften til jer.

Skriv et svar til: Aktiv dødshjælp - Essay.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.