Matematik

MONOTONIFORHOLD + LINEÆRE FUNKTION

18. november 2015 af karlidk (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej !

Jeg har en opgave, som lyder;

en lineære funktion f er bestemt ved at have en positiv hældningskoefficent, og ved at

dm= [-2;8] og

Vm= [-4;4]
Tegn grafen for f og vis forskrift 

Hvordan finder jeg forskriften så jeg kan tegne den? :))) 

Tak på forhånd !

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2015 af StoreNord

Den er en ret linje, og den må jo selvfølgelig gå gennem punkterne (-2,-4) og (8,4), da den er voksende.

En ret linje gennem de to punkter har hældningen                        a=\frac{\Delta_y}{\Delta_x}

Du ved at f(-2)           = a*-2+b=-4     ; find selv b

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. november 2015 af Toonwire

Hejsa.

Du ved at du har med en lineær funktion at gøre, samt at den har en positiv hældningskoefficient. Dvs.

f(x)=ax+b~~, ~~a >0

Definitionsmængden, Dm, for funktionen er alle de værdier som x kan antage. Dvs. den mindste x-værdi er lig -2 og den største x-værdi er lig 8.

Dertil har du en Værdimængde, Vm, som er alle de værdier som funktionsværdien kan antage, altså y-værdierne. Igen, mindste y-værdi på -4 og den største y-værdi på 4.

Du kan nu tegne det "område" som din funktion bevæger sig i.

Funktionen må således gå igennem de to markede endepunkter, idet det er en lineært voksende funktion.
Du kan nu udregne/finde forskriften for funktionen (markeret med stiplet linje mellem de to punkter), som angivet i #1.

Svar #3
18. november 2015 af karlidk (Slettet)

TUSIND TAK VENNERNE I ER SMUKKE SOM I ER 

Skriv et svar til: MONOTONIFORHOLD + LINEÆRE FUNKTION

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.