Generelt

10 klasse eller gymnasiet ?

27. november 2015 af Etudiante (Slettet)

Hej alle sammen.

Jeg skal til at vælge ungdomsuddannelse og er blevet ret i tivil. Egentlig ville jeg gerne gå på gymnasiet efter 9 klasse, men uddannelsesvejledern sagde at det på gymnasiet ville være mega hårdt, da man kommer fra en 9 klasse. Og uddannelsesvejlederen siger også at man falder to karakter : er det sandt ?

´Her på det seneste har jeg tænkt meget over det og jeg ved ik om  jeg vil tage 10 klasse,  fordi niveauet ikke er så højt

hvad er bedst at tage : 10 klasse eller gymnasiet direkte efter 9.

Det kunne også være rart at høre hvordan det gik med jer  da i skulle vælge ungdomsuddannelse efter 9 klasse.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2015 af pååå (Slettet)

Ved du hvad, det som din studievejleder siger et en masse fup. Jeg går selv på gymnasiet, med en masse andre elever samt 10. klasse-elever. Mine klassekammerater fra 10. siger, at hele skole-året var sjov og ballade, da man ikke lære noget nyt, men tværtimod bliver dummere da man ikke får noget viden som man ikke allerede ved. Forresten er det også mega mærkeligt at gå i klasse med folk der er 1-2 år ældre end dig selv. Tag gymnasiet, det er ikke så svært som de fleste siger.


Svar #2
27. november 2015 af Etudiante (Slettet)

Min dansklærer får gymnasiet til at lyde som at gå ind i løvernes hule, hvilket påvirker ret meget.

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. november 2015 af pååå (Slettet)

#2

Det gjorde min lærer også, men det er virkelig ikke så svært. I mit tilfælde, synes jeg faktisk at det er lettere end folkeskolen, da lærene i gymnasiet (ihvertfald i mit tilfælde) hjælper dig virkelig meget hvis du har brug for hjælp. Din dansk-lærer prøver bare at skræmme dig væk.

Hvis du ikke allerede har et gennemsnit på over 4, og mener at du alligevel ikke vil blive til noget udefra skole, så er det nok bedst at du dropper helt ud, og starter med at arbejde, hvis du slet ikke er interesseret i skolen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. november 2015 af pååå (Slettet)

Og du behøver ikke engang at være klog. Alle mine søskende siger, at hvis du bare laver dine lektier og snakker i timerne samt bruger hjemmesider til hjælp, så er det virkelig let at få 10 og 12-taller.  


Svar #5
27. november 2015 af Etudiante (Slettet)

Tusind tak for dine svar. Det er ikke længe siden jeg afsluttede terminsprøverne og der har jeg så fået et gennemsnit på 9, 3. Men problemet er bare at min dansklærer ikke vil erklære mig uddannelsesparat da jeg ikke er god fagligt ( mener hun ).

Brugbart svar (0)

Svar #6
27. november 2015 af pååå (Slettet)

#5

Det er ikke op til din dansk-lærer. Det er alle dine lærer der har en indflydelse på den beslutning. Desuden, hvis du har et gennemsnit som ligger så højt, tror jeg ikke det vil gøre noget.

Jeg var også selv i denne situation. Min dansklærer brød sig ikke så meget om mig, jeg snakkede ikke så meget i dansktimerne osv., i starten af året. Da jeg så var til mit første skole-hjem samtale, fik jeg at vide at jeg ikke ville blive dannet uddannelsesparat, medmindre jeg strammer op. Siden da, sagde jeg til min dansklærer at hun skulle placere mig så langt foran som muligt, og med vilje sætte mig ved siden af en jeg ikke snakker meget med. Udover det, priorterede jeg dansk-faget og dansk lektierne, samt begyndte på at læse aviser (anbefalet af min lærer). Til næste skole-hjemsamtale var der ikke andet end ros, og jeg var blevet erklæret uddannelsesparat med at kæmpe smil på både min lærers og mine forældres fjæs. 


Svar #7
27. november 2015 af Etudiante (Slettet)

Virkelig tusind tak fordi du gerne ville svarer på mine spørgsmål. Det er nemlig ret svært at være i sådan en situation. Tusind tak :-D

Brugbart svar (0)

Svar #8
27. november 2015 af PSXL

Gennemsnittet er fuldstændig ligegyldigt. Det kommer kun an på, om du bliver erklæret uddannelsesparat. Hvis du ikke bliver det, kan du stadig komme op til en optagelsesprøve. 

Jeg gik direkte fra 9. klasse til gym, og der var en forskel, ja, men jeg tror, at forskellen bliver større, hvis 10. klasse virkelig er så meget "sjov og ballade." Du kan sagtens gennemføre gym, bare du selv vil det.

Hvad føler du selv for?


Skriv et svar til: 10 klasse eller gymnasiet ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.