Fysik
Numerisk løsning af neutronmodellen
Hej, jeg skriver om atombomben og 2. verdenskrig i mit SRP, og jeg er stødt på et problem. Jeg skal bruge et program til at lave en numerisk løsning af neutronmodellen, og programmet "Dymos" der bliver nævnt i min bog kan jeg ikke finde nogen steder, og det er desuden også et meget gammelt program, så jeg tvivler på det ville virke til min computer. Jeg har vedhæftet et billede af opgaven, så I kan få en ide om hvad opgaven går ud på.
Svar #2
02. december 2015 af peter lind
Hvad er problemet med opgaven ?
Jeg kender ikke DYMOS. Hvis du ikke kan finde programmet, må du spørge din lærer.
Svar #3
02. december 2015 af victorduun (Slettet)
Jeg er mere interesseret i enten at finde et andet program der kan løse det ved de informationer der er givet, eller et svar på hvordan man rent faktisk løser det.
Umiddelbart er der ikke nogen variable.. Der skulle gerne komme en eksponentielt voksende funktion som der står i opgaven, men jeg kan ikke få det til at give nogen mening fordi hvis man antager de værdier der står i første opgave så har vi at:
S_f=(K-1)*N/L=(1,0005-1)*100/0,1=0,5
t:=t+dt=0+1=1
N=N+S_k+dt+S_f*dt=100+0*1+0,5*1=100,5
Her er t jo ikke nogen variabel - derfor kan jeg jo ikke rigtig tegne en eksponentiel graf på nogen måde.. Hvad er det jeg misforstår? Kan godt vedhæfte nogle flere sider der står i bogen så i kender teorien.
Svar #4
Jeg kender ikke teorien; men som jeg læser den er der to muligvis 3 variable nemlig tiden t, N og muligvis S_f. Den sidste kan godt være en mellemregning. Resultatet vil være en tabel som med dt = 1 vil se sådan ud
0 N(0)
1 N(1)
2 N(2)
3 N(3)
o.s.v.
Du får altså en tabel med N(t) for forskellige tider
Svar #5
Okay tror jeg har forstået det nu, det vil sige for hvert 'skridt' man tager så vil N også ændre sig i formlen for S_f til den forrige N værdi, således at den bliver eksponentielt voksende? Her er et billede af hvad jeg lige hurtigt har lavet, kan det godt passe?

Svar #6
Jeg kan ikke se af dette om den er eksponentiel voksende men ellers ser det godt nok ud. Det er muligt at almindelige CAS værktøjer har mulighed for numerisk løsninger.
Svar #7
Okay mange tak for hjælpen, hvis nogen har en ide om hvordan man gør det i wordmat eller maple må de meget gerne byde ind, ellers så gør jeg bare som jeg har gjort i #5 i min opgave.
Svar #8
Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre i wordmat. Det er så vidt jeg er orienteret beregnet til at kunne bruges i gymnasiet og ikke mere. Det er mulig maple kan. Jeg kender ikke maple godt nok
Skriv et svar til: Numerisk løsning af neutronmodellen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.