Matematik
Bevis for diff ligning
Hvis man vil lave et bevis for y''+c*y=0, hvor c<0 c=0 og c>0, hvordan kan man så bære sig ad? Er y''+c*y desuden det samme som y''+a(x)y'+b(x)y=0?
Svar #1
05. december 2015 af AskTheAfghan
Hvad vil du bevise? y''+cy = 0 er samme som y''+a(x)y'+b(x)y = 0, hvis a(x) = 0 og c = b(x).
Svar #2
05. december 2015 af mathon
Du skal vide,
at en andenordens differentialligning med reelle koefficienter
med karakterligningen

har hvis
har rødderne
og 
løsningen

har hvis
har dobbeltroden 
løsningen

har hvis
har de kompleks konjugerede rødder 
løsningen

…
løst med koefficienten 
Svar #3
05. december 2015 af ChenYing (Slettet)
#1 Jeg skal gøre rede for en løsning til diff ligningen af typen y''+c*y=0. Derved var jeg i tvivl om hvorvidt y''+c*y=0 var det samme som y''+a(x)y'+b(x)y=0. Jeg kunne umiddelbart helst tænke mig at gå mest i dybden med når c>0. Da det er mest væsenligt for opgaven, men ville også forklarer hvordan og hvorledes når c=0 og c<0.
Mange tak. har du evt et link til et sted hvor der gås mere i dybden med det? Der står dsv ikke noget i vores bog, hvilket jeg synes er mærkeligt. Kan ikke helt følge med det overstående ud fra #2
Svar #4
05. december 2015 af mathon
y'' + c*y = 0 er ikke samme differentialligning som y'' + a(x)·y' + b(x)·y = 0.
Svar #5
05. december 2015 af AskTheAfghan
#3 Genlæs min kommentar #1, specielt hvad der skal gælde for at de skal være ens. Du spørger om løsningen til en differentialligning. Se evt. eNote
Skriv et svar til: Bevis for diff ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.