Matematik

Toppunkt tredjegradspolynomium

12. december 2015 af Mirandola (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal bestemme toppunkt(er) for et tredjegradspolynomium grafisk. Er det ikke mere eller mindre umuligt at gøre det? Det kommer vel til at afhænge af grafudsnittet, og derfor vil reslutatet aldrig være korrekt

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2015 af PeterValberg

Start med at tegne grafen (fx i GeoGebra)....og vis os billedet....

og/eller giv os lige forskriften

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (1)

Svar #2
12. december 2015 af SuneChr

.
SP 1212152225.GIF

Vedhæftet fil:SP 1212152225.GIF

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. december 2015 af Soeffi

#0 hvordan lyder opgaven?

Svar #4
13. december 2015 af Mirandola (Slettet)

Jeg vil gerne løse opgaven selv. Jeg har tænkt lidt over det. Handler det ikke bare om at løse ligningen f'(x)=0. Så finder man de punkter, hvor tangenten er vandret - og her må der så være tale om maksimum eller minimum. Jeg skal løse opgaven grafisk, og her må det vel handle om at indsnævre grafudsnittet så man kan se, hvor tangenterne er vandrette. Herefter kan man bruge et grafisk værktøj til at bestemme maksimum eller minimum. 

Brugbart svar (1)

Svar #5
13. december 2015 af PeterValberg

#4 Det lyder da som en meget fornuftig plan :-)

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (1)

Svar #6
13. december 2015 af Soeffi

Måske:

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. december 2015 af SuneChr

# 4
Når der i opgaven står, at den skal løses grafisk, så gøres det uden kendskab til, hvad f '(x0) = 0 måtte være.
Den teoretiske værdi for x0 i f '(x0) = 0 har kun betydning, hvis opgaven ikke forlanges grafisk løst men derimod analytisk løst. At man så "snyder lidt" ved at kende den teoretiske værdi, før man grafisk aflæser, ja, det er der jo ingen der ved, man har gjort.
Som du skriver, skal man koncentrere sig om den lille omegn om x0 , hvor tangenten synes at være vandret og aflæse efter bedste evne.
# 6
Man vil ikke grafisk, med den skala som er valgt, kunne aflæse x = 0,415. Man må tænke på, at vi kan med vort skarpeste øje skelne med mindst 1/3 af en mm. Nogen måske med 1/4

Brugbart svar (0)

Svar #8
13. december 2015 af Soeffi

Må man differentiere polynomiet?

Skriv et svar til: Toppunkt tredjegradspolynomium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.