Dansk

Hjælp til projektuge i 9. klasse.

13. december 2015 af mjuke (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej studieportalen, jeg har projektuge netop nu og har brug for lidt hjælp.

Vores overemne er "det dyrebare liv"

Mit "problem" er at jeg ikke ved hvordan jeg skal svare på min problemformulering uden, at det lyder dumt.
Min problemformulering lyder således: Hvordan påvirker medierne os til at ændre vores adfærd for at efterligne kendtes idealer? Hvad er det, der fascinerer os ved personer, der faktisk ikke har noget specielt talent? De er ikke gode til noget, de smider bare en anden attitude på, når de skal på skærmen. Ydermere ønsker vi at undersøge forskellige generationers holding til nutidens forbilleder.

Vi er kommet meget ind på tøjstil og sådan noget, da folk meget kopierer de kendtes tøj, for at blive så meget som dem, som muligt, men jeg ved ikke hvordan jeg skal svare på min problemformulering eller løse den, uden at det lyder dumt (hvad kan vi gøre for at ændre dette? tjo, vi kunne begynde at gå i noget nyt tøj, begynde at gå i nye mærker osv...) det lyder bare for plat efter min mening, nogle tips til hvad jeg kan komme ind på mere? 

Mange tak =D


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af ElMalek

Har du fået godkendt denne problemformulering? Jeg ville udelade de to sidste sætninger, da de ikke hører til i en problemformulering. Dit fokus bør desuden være mere klart. Idealer mv., det kan være sådan noget som morgendagens kropsideal, men så skriver du følgende:

Hvad er det, der fascinerer os ved personer, der faktisk ikke har noget specielt talent? 

Her mister du plottet. Du er subjektiv, og der er ingen sammenhæng mellem 1. samt 2. problemstilling. Hvad ønsker du reelt at arbejde med? Ovenstående lader til at omhandle kendisser fra reality-tv.... Prøv med:

Hvordan formår medierne at påvirke os til at efterstræbe socialt konstruerede idealer, og hvad sker der med individer, som ikke formår at efterleve disse idealer?

En problemformulering bør ikke være længere end ovenstående.


Svar #2
13. december 2015 af mjuke (Slettet)

Problemformuleringen har vi fået godkendt, og det var faktisk min lærer som satte noget af det på.

Jeg vil huske det du skriver og tage det med, men min problem er bare stadig, hvordan skal jeg skrive en tekst hvor jeg forsøger at løse min problemformulering, uden at det lyder fuldkommen dumt?

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2015 af ElMalek

Det er en særdeles relevant problemstilling, som du arbejder med. Du kan eksempelvis se på populærkulturens kropsideal, samt hvordan førnævnte tvinger ungdommen til at efterstræbe absurde perfektionsniveauer. Ved at konstruere disse idealer påvirkes en særdeles vigtig menneskelig proces; identitetsdannelsen. Du kan desuden inddrage en række teoretikere (eller artikler), der har beskæftiget sig med områder, der er relevante for din opgave. Thomas Ziehe er ungdomsforsker, og har skrevet flere relevante ting om emnet, medens Giddens taler om øget refleksivitet og ontologisk sikkerhed (relevant ift. det senmoderne samfund). Begge disse forskere er relevante ift., hvordan vi mennesker opfatter os selv, og hvordan vi som enkeltpersoner påvirkes når samfundet (medierne) forsøger at få os til at efterstræbe konstruerede idealer. 

Mit råd til dig er, at din opgave skal have en samfundsvidenskabelig dimension -  således undgår du, at din opgave bliver en subjektiv og overfladisk smøre.

Se dette link: https://samfnustxb.systime.dk/index.php?id=10575


Svar #4
13. december 2015 af mjuke (Slettet)

Mange tusinde tak! Jeg skriver her igen, hvis det er at jeg får problemer eller har yderligere spørgsmpl, tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2015 af ElMalek

Velbekomme. ;)


Svar #6
13. december 2015 af mjuke (Slettet)

Jeg har besluttet mig for at udlade sætningerne: "hvad er det, der fascinerer os ved folk som ikke har noget specielt talent? De er ikke gode til noget, de smider bare en anden attitude på når de skal på skærmen"

Hvad mener du forresten med "morgendagens kropsideal, kan ikke helt forstå alt du skriver da jeg kun er en niende klasser.

Har du eventuelt et tip til, hvad vores produkt kan være? Lige nu tænker mig og min makker, at vi spørg en ekspert om nogle spørgsmål, vi genskaber så samtalen i et interview. F.eks. min makker spiller ekspert, og jeg er intervieweren. Vi filmer det så i en video. 

Et eller andet i den stil.


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. december 2015 af ElMalek

God ide, at droppe de sætninger. Ift., dit spørgsmål, så mener jeg blot nutidens idealer ift., hvordan den menneskelige krop bør se ud. Kan den skriftlige opgave ikke være produktet, det mener jeg var en mulighed, da jeg gik i niende klasse...


Skriv et svar til: Hjælp til projektuge i 9. klasse.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.