Fysik

Fysik hjælp

13. december 2015 af AnneMarie80 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare på det vedhæftede..


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af hesch (Slettet)

Du skal

a)  Beregne strømstyrken.  Sæt dig ind i batteriers hvilespænding og indre modstand. Tegn kredsløbet og benyt Ohms lov.

b)  Hvornår er batteriet fladt. Der mangler en oplysning om batteriets kapacitet ( Ah = Amperetimer ).


Svar #2
13. december 2015 af AnneMarie80 (Slettet)

a) Strømstyrke: I = Q/t

men hvad er t her? Og Q?

b) Altså der står at på et genopladeligt batteri står der 2200 mAh. Og det her handler om et genopladeligt AA batteri. Inde på den her side http://www.allaboutbatteries.com/Energy-tables.html står der, hvis man ruller ned til AA batterier, at den indeholder 2122 mAh. Kan det bruges til noget? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2015 af hesch (Slettet)

#2: 

a)  Her bruger du definitionen af strøm.  Det kan i nogle tilfælde være en god idè, men her skal blot beregne strømmen vha. Ohms lov:  ( U = R * I ). 

Har du sat dig ind i batteriers hvilespænding og indre modstand?

Har du tegnet kredsløbet?

http://www.nakgym.dk/fysik/la/elektricitet_webmappe/el_stroem_4.htm

b)  Ja, det kan du vel godt.

Hvad skal du gøre ved disse 2200 mAh, for at beregne tiden det kan trække apparatet:
multiplicere, dividere, addere, subtrahere hvad ?

Hint:  Kig på enhederne.


Svar #4
13. december 2015 af AnneMarie80 (Slettet)

a) Nej har ikke tegnet det.. Ved ikke hvordan det skal være. 

Så U = 0,3 Ohm * 0 A = 0 (enhed)?

b) har faktisk ingen ide..


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2015 af hesch (Slettet)

a)  Der er en tegning i linket i #3.

b)  Batteriets kapacitet = 2200 mAh = 2,2 Ah.

Du skal beregne afladningstiden med enheden sekunder, minutter, timer, whatever. Så du skal have fjernet dette irriterende  A i enheden Ah. Så kommer enheden ud i timer  [ h ].

Hvordan gør du det?

Dividerer du med batteriets vægt, [kg], kommer resultatet ud i enheden [ Ah/kg ], men det jo ikke en tidsenhed.   Hvad gør du i stedet?


Svar #6
13. december 2015 af AnneMarie80 (Slettet)

a) Så svaret er det jeg skrev, eller?

b) Altså det eneste jeg ser som jeg kan bruge, er enten at gange/dividere med de 0 Ampere, så A og A går ud med hinanden.. Men det virker alligevel forkert


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. december 2015 af hesch (Slettet)

b)  Nu er det så ikke de 0A, du skal gange/dividere med, for så får du da aldrig afladet det batteri. Hvorvidt du skal gange eller dividere, må jo komme an på en prøve:

Prøv at gange eller dividere størrelsernes enheder, og se hvornår du får den rigtige enhed ud. Så har du fundet den rigtige kombination:  Sådan er fysik også, endda i høj grad:  Stemmer enhederne ikke, har du gjort noget forkert.

a)  U = R * I,  spænding har enheden [ V = volt ].  Du må altså google lidt, eller læse i fysikbogen.  Det er lidt skidt, det her.

Når du ganger Ri med 0A, finder du spændingsfaldet, Ui, over den indre modstand. Spændingerne kan fx skrives

U0 - Ui - Uy = 0,  siger Kirchhoffs spændingslov   →
Uy = U0 - Ui .   Du kan isolere hvad du vil.

Anvender du Ohms lov i form af  I = U0 / R,  hvor R = Ri + Ry  ( se din tegning )  finder du strømmen gennem serieforbindelsen i kredsløbet.  Hokus-pokus, sværere er det ikke.


Skriv et svar til: Fysik hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.