Fysik

Impedans som funktion af frekvens for et delefilter (SRP)

13. december 2015 af hjaltedrejer (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej der ude

Jeg har nu siddet i rigtig mange timer og prøve at forstå spørgsmålet: Udled et teoretisk udtryk for impedansen som funktion af  frekvens for et delefilter, som er et essentielt spørgsmål i min SRP. Er der nogen der kender links, eller bøger, som kan forklare mig noget om det, samtidigt med at hjælpe mig med en disposition for hvad jeg skal gennemgå, for at besvare spørgsmålet fyldestgørende?

Med venlig hilsen Hjalte

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af peter lind

Joseph A. Edminster: Electric circuits

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. december 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Har du et konkret delefilter  ( til en højttaler? ).

Det kan være en "langhåret" udledning, afhængig af kompleksiteten. Men vedhæft en tegning, hvis du har èn.

Ad forståelse:  Fx for højttalere, udfærdiger man sådanne impedanskarakteristikker med henblik på at vurdere frekvensgang og fasedrejninger i højttaleren.  Jeg vil dog mene, at man i praksis ikke ville opstille et teoretisk udtryk nu om dage, men ville stikke en computer tegningen af filteret, der så sammenholdt med højttalerenhedernes karateristikker, ville tegne lydkarakteristikkerne, efter at have regnet på det et minuts tid.

Er delefilteret simplelt, kan det selvfølgelig gøres "i hånden".

Link:  http://ing.dk/blog/saadan-laver-ingenioererne-delefiltre-til-q113-136108

Svar #3
13. december 2015 af hjaltedrejer (Slettet)

Tak for svaret, spørgsmålet er i forbindelse med højttalere. Jeg har fået et preg om, at jeg skal bruge vedhæftede, men andet har jeg ikke. Jeg har formuleret spørgsmålet. som jeg har fået det.

Vedhæftet fil:delefilter.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #4

#3:  Det vedhæftede er ikke noget godt "praj", for hvad bliver impedanserne, når de indgår i andet end en serieforbindelse?

"Man" benytter komplekse tal:

ZR = R
ZL = jωL
ZC = 1 / jωC = j / j2ωC = -j / ωC    ( j2 = -1 ).

Når du anvender komplekse værdier kan du benytte de samme regneregler som gælder for ohmske kredsløb:

Serieforbindelse:  Z = Z1 + Z2 + . . . . . 

Parallelforbindelse:  Z = ( Z1-1 + Z2-1 + . . . . . )-1

Du kan opstille komplekse ligningssystemer, og en computer/lommeregner kan løse dem. Af løsningen kan du umiddelbart beregne såvel amplitude ( modulus )  og fase ( argument ).

Så hvis det er et større projekt du er i gang med, kan du med fordel sætte dig ind i hvordan man regner med komplekse tal.  Det går der ikke "fasekludder" i.

Svar #5
13. december 2015 af hjaltedrejer (Slettet)

Det er et større projekt, som også indeholder komplekse tal. Jeg er bare lidt i tvivl om hvad jeg skal gennemgå, så dee står "ud en teoretisk..."

Brugbart svar (0)

Svar #6

Jamen så er det jo bare at komme i gang.

Tegn et kredsløb og regn på det som besat.

Hvis du ligefrem vil anvende numeriske beregninger ved programmering af en PC, kan jeg anbefale et sprog som FORTRAN at programmere i.  Det ved implicit hvad et komplekst tal er og hvordan man regner på det.

Man skriver blot i variabel-erklæringen noget i retning af:

CMPLX: Z1, Z2, Z3

og i programmet:

Z3 = Z1 / Z2

så gør den det, uden at kny.

Du kan i andre sprog skrive et "library" med funktioner der udfører samme funktioner, men det er mere omstændeligt.

Skriv et svar til: Impedans som funktion af frekvens for et delefilter (SRP)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.