Generelt

Dårlig eksamen

16. december 2015 af camiiii (Slettet)

Jeg er i gang med mit første år på HF, og jeg skal op i NF (kemi, geografi, biologi) efter nytår. Og jeg er ærlig talt rædselsslagen for det! Jeg er på læseferie, og har også prøvet at læse op, men hver gang bliver jeg ramt af nervøsitet, så jeg kan simpelthen ikke sætte mig ned og få det læst og øvet mig. Så det er altså ikke fordi, at jeg er doven. Jeg lider af angst, og derfor skal der heller ikke så meget til.. 

Men den her ene eksamen har fået mig fuldstændig ned med nakken.. Og jeg sidder meget opgivende, og tvivler på, om jeg overhovedet nogensinde bliver til noget, og om jeg kan gennemføre denne HF.

NF indeholder de fag som jeg er absolut svagest i, og når jeg kigger tilbage på mit arbejdsforløb, så har jeg ikke fungeret i den gruppe, som jeg har lavet de fleste af de 12 rapporter med (de 12 rapporter som jeg kan komme til eksamen i) Det har gået for hurtigt for mig, og det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at jeg først indser det nu.

Jeg har ikke nogen drøm om, at skal læse noget der kræver et meget højt gennemsnit eller tage en uddannelse, som giver mig et job med en høj løn, og om jeg overhovedet skal på uni eller noget lign., aner jeg heller ikke.

Er der nogen, der har siddet med samme opgivende følelse som mig? Og er man virkelig "dødsdømt" i uddannelsessytemet, hvis man dumper en eksamen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2015 af Elmgreens (Slettet)

Jeg sidder på 3 år HTX og først i slutningen af 2.g gik det op for mig at jeg var ret fucked hvad angår min matematik, den selvsikkerhed jeg havde var simpelthen helt væk og her i 3.g er det gået op for mig at det kræver en hel del for mig at kunne følge med. Men nogle gange kræver det at man kæmper videre, jeg kan nævne et eksempel her, jeg er og var ikke særligt god til Kemi og jeg skulle til eksamen i det i 2.g som en af to personer fordi det var hvad jeg trak og med en standpunkts krarakter på 00 var det sgu ikke lige frem jubii. hvis jeg fik 02. var det som at få 12. "HVIS"

jeg stilte op til denne her eksamen trak esterdannelse (Fuck fuck fuck fuck) gik tankerne bare hos mig men jeg prøvede og jeg håbede jeg var så bange for at jeg ville dumpe for jeg viste at hvis jeg dumpede ville jeg nok have langt at svømme i udannelses systemet men jeg bestod med et smukt 7 tal der tæller 14 pga den vejer to den eksamen. Men moralen og budskabet er at man skal tro på sig selv når man står og skal forsvare sig selv hvad angår sin viden og at være nervøs og bange for at man ikke kan er kun godt, for så lægger man mere i det. Jo mere man lægger i det jo mere lærer man netop pga frygten for ikke at kunne bunde.

Så at du har svært ved at kunne stille op og føler ikke du kan yde dit bedste, det forekommer for os alle engang imellem, men at være nervøs og ikke tro at man kan, plejer nogle gange at føre til noget vidunderligt i sidste ende.

At se denne her frygt i sig selv og indrømme for sig selv at man ikke kan kræver sgu mod. Det gælder bare om at bruge dette her mod rigtigt så man kommer til at tro på sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. december 2015 af JulieW99

At du dumper én eksamen, f.eks får 00, betyder ikke at du dumper det hele og er fucked. Her i 1.g har jeg et 02 i et b-fag, men alligevel er mit standpunkt på 7,3. Jeg har tilmed regnet på, at jeg faktisk godt kan beholde det 02, og alligevel gå ud med et højt snit.

Jeg foreslår, at du sætter dig ned og trækker vejret. Hent eventuelt appen "Pacifica" - den er super god! Sidste år i 9. kunne jeg heller ikke noget, jeg stressede og græd ved det mindste. Men, men men, jeg begyndte at dele mine ting op i meget, meget små dele, og lavede så de ting. Specielt i tysk. Det hjalp mig ekstremt. Det blev til "Nu skriver jeg 1 sætning, og så tager jeg 10 minutters pause" Og hey, selvom jeg tudede mig igennem mundtlig tysk, kom jeg ud på den anden side med 4.

Du kan godt, tro mig. Tro på dig selv.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Dårlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.