Dansk

Læse hurtigere til læseprøve?

06. januar 2016 af Skoleele (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Her fornylig var jeg til læseprøve i 8. Klasse.

Det gik utrolig dårlig, jeg kan overhovedet ikke læse særlig hurtig.

Jeg er nødt til at læse alt for at finde svarende til opgaverne. 

Er der nogle besteme metoder/øvelser til at læse hurtigere og finde svarende hurtigere?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. januar 2016 af 123434 (Slettet)

Hej med dig
Du kan træne dine generelle læsehastighed ved at læse hyppigere. Afsæt f.eks. 10-20 minutter gerne mere til at læse. Ellers hør din lærer ad om du kan få nogle gamle eksamenssæt og øve dig på

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. januar 2016 af 656

I de opgaver hvor man skal sætte kryds ud fra det rigtige svar, kan du med fordel læse spørgsmålene igennem, inden du begynder at læse selve teksterne. Derfor ved du hvad du skal lede efter i teksten og kan derfor svare på spørgsmålene undervejs i din læsning. Denne teknik er bedst at bruge ved fagtekster. Denne teknik er måske ikke så effektiv ved skønlitterære tekster, da man kan støde på spørgsmål om budskab og moral hvilket forudsætter at man har læst hele teksten. Dette erfarede jeg til afgangsprøven.

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. januar 2016 af Stats

Nogle gange er spørgsmålene kronologisk bygget op. Hvis du forstår spørgsmålet, så se om du ikke kan finde nogle steder i teksten der minder om spørgsmålet. Eksempel; Har Jonas en grøn jakke? - Her leder jeg efter 2 ting, tøj og Jonas. Det vil sige, at jeg skimmer teksten for mine 2 nøgle ord.. Når jeg finder noget der minder om det, så læser jeg hurtigt og hvis det giver svaret, så går jeg videre til næste spørgsmål. Hvis ikke, så skimmer jeg videre. Kunsten er ikke at læse hurtigt, men at vide hvad man skal lede efter, hvor man skal lede i teksten, og hvordan spørgsmålene og teksten forholder sig til hinanden.

Det vil selvfølgelig hjælpe dig, hvis du kan huske hvad det er du har skimmet (nøgleordene.)

- - -

Mvh Dennis Svensson

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. januar 2016 af Jegvedingenting

Læs gerne højt for dig selv. Det forbedrer din udtale, og du vil stamme mindre, når du læser.

Og ellers så læs læs og læs. ^__^

Skriv et svar til: Læse hurtigere til læseprøve?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.