Kemi
Phosphorsyre i cola
Hej. Jeg sidder med en øvelse i kemi, hvor man vha. potentiometrisk titrering skal bestemme phosphorsyre-indholdet i cola. I øvelsen titreres med basen NaOH. Ved titreringen får man en kurve som den her:
Der er nogle spørgsmål jeg ikke ved, hvordan skal besvares.
1. Begrund, at 1. ækvivalenspunkt, men ikke 2. ækvivalenspunkt er egnet til bestemmelse af koncentrationen af phosphorsyre i cola.
2. Overvej, hvordan tilstedeværelse af carbonsyre vil påvirke forløbet af phosphorsyrens titrerkurve.
3. Bestem koncentrationen af carbonsyre i den afgassede CocaCola, idet det antages, at phosphorsyre og carbonsyre er de eneste syrer i denne cola. Kommenter antagelsen og resultatet.
Sidste spørgsmål forstår jeg ikke, da man skulle fjerne H2CO3 i øvelsen..
dbh
/
Svar #1
21. januar 2016 af Toonwire
1)
Kig på diagrammets ligevægte ved hvert af områderne afgrænset af ækvivalenspunkterne.
Phosphorsyre er en tripot syre, dvs den kan afgive en hydron op til 3 gange (idet der er 3 H-atomer bundet til phosphor)
Den første ligevægt er den eneste hvor phosphorsyre,
, indgår:

De næste ækvivalenspunkter er over ligevægten mellem hhv. dihydrogen phosphat ionen og monohydrogen phosphat ionen, og monohydrogenphosphat ionen og phosphat-ionen. Disse har intet med selve phosphorsyren at gøre.
Altså kan phosphorsyrens koncentration bestemmes ud fra første ækvivalenspunkt
Skriv et svar til: Phosphorsyre i cola
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.