Tysk

Har jeg markeret subjekt, verballed og direkte objekt rigtigt her?

30. januar 2016 af FuzzPanda - Niveau: C-niveau

Vi skal finde subjekt, verballed og direkte objekt i følgende sætninger og oversætte dem til tysk.
Jeg tror jeg har gjort det rigtigt, men da jeg er en skovl til grammatik ville jeg sætte stor pris på det, hvis en sød person lige tog sig tid til at tjekke om jeg har gjort noget helt forkert, inden jeg sender det til min lærer.


S = Subjekt
V = Verballed
DO = Direkte Objekt 

Han(S) køber(V) stolen(DO) 
Er(S) Kauft(V) der Stuhl(DO)

Hun(S) gennemprygler(V) manden(DO)  
Sie(S) verhaut(V) der Mann(DO)

Hunden bider(V) kvinden (DO)
Der hund(S) beißt(V) die Frau(DO) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2016 af Stygotius

Hvilken kasus tror du at en direkte objekt står i på tysk??

Hvordan begynder et tysk substantiv?   -   Hvordan begynder alle andre ord?

Dine analyse er rigtige.

En god skovl er fin at have når man skal grave (ned i tysk grammatik)


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. januar 2016 af Stygotius

-et direkte objekt


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0

Det er lidt sent nu, men dine analyse er rigtige (som Stygotius også har påpeget i #1). Når det så er sagt, mangler du at sørge for at artiklens (kendeordets) fleksion stemmer overens (dvs. kongruerer) hvor substantivets genus (navneordets køn) er maskulinum (hankøn). Helt konkret drejer det sig om følgende sætninger:

Er kauft den Stuhl.

Sie verhaut den Mann.

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2016 af Stygotius

Ja, og især at du bruger den rigtige kasus. (men det er måske også det som MHS mener)

For at kunne lave en tysk sætning skan man være dødsikker i at analysere en sætning (da. eller ty.) rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. februar 2016 af MHR1993 (Slettet)

#4

Man kunne sagtens tilføje kasus. Dog vil jeg lige fremhæve følgende uddrag fra Den Store Danske:
"Man kan beskrive et ords fleksion med et bøjningsskema, hvor ordets stamme, dvs. dets rod med evt. præfikser og suffikser, er konstant, mens endelsen veksler, fx tab-e, tab-er, tab-te, tab-t." (jf. artiklen "morfologi" på http://www.denstoredanske.dk) Desuden henvises der til "kasus" og "fleksion".


Skriv et svar til: Har jeg markeret subjekt, verballed og direkte objekt rigtigt her?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.