Samfundsfag

Betydningen af de økonomiske konjunkturer for befolkningen og samfundsudviklingen

17. februar 2016 af KajH123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen

Jeg har fået en opgave af min samfundsfagslære hvor jeg skal svare på hvilken betydning de økonomiske konjunkturer har for befolkningen og samfundsudviklingen.
Det ville være dejligt hvis nogle kunne hjælpe mig med det, da jeg ikke helt er mester til samfundsfag.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2016 af Stats

Jeg kan hjælpe dig med den økonomiske del.

Højkonjunkture og lavkonjunkture kan vi aldrig være foruden. Når der er en højkonjunktur, så kan vi være sikre på, at der også kommer en lavkonjunktur. Lavkonjunktur betyder at der er lav vækst, høj arbejdsløshed. Politikerne vil da forsøge at få gang i systemet igen. Dette gør de som regel ved finanspolitikken. De bliver enige om i folketinget, at der skal bruges penge for at sætte skub i økonomien samt sænke skatten. De vil da investere i diverse til borgerne (det kan være en bro, eller nogen bygninger eller noget helt tredje). Dvs at mange arbejdsgiverer for nu tilbuddet om at tage ordren. Hvis de acceptere, så skal der ansættes flere mennesker i arbejdsgivers firma. Disse nye medarbejdere får nu løn (skatter). Arbejdsgiver bestiller råvarer og andre varer hvilket betyder at hans leverandøre kan mærke et større pres (flere ansættes og flere skatter). Efterhånden som der er kommet flere på arbejdsmarkedet, så øger det efterspørgslen efter varer. Dvs at andre virksomheder kan mærke efterspørgslen og bliver nødt til at at ansætte flere (multiplikator effekten). Arbejdsmarkedet er nogenlunde stabiliseret og staten får sine skatter. Den almindelige husholdning vil nu gerne have et større køkken eller en større garage eller noget tredje, hvor han går ned i banken og låner penge. Banken godkender da de kan se at der er gang i økonomien og de har fast arbejde.

Nu begynder regeringen at blive bekymret. Nu er der simpelthen for meget gang i økonomien og inflationen er stigende. De vælger derfor at sætte højere skatter og lader være med at investere. Nationalbanken er også gjordt opmærksom på problemet og de vælger at hæve renten. Dvs at investeringslysten er forsvundet og efterspørgslen er faldet. Nu afskediger arbejdsgiver folk.

Groft sagt.. :-)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
17. februar 2016 af KajH123 (Slettet)

Tusind tak! Det var lige det jeg ledte efter! :D


Skriv et svar til: Betydningen af de økonomiske konjunkturer for befolkningen og samfundsudviklingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.