Fysik

Bølger: grundtonens frekvens og bølgelængde. Og hvad betyder n ?

19. februar 2016 af stdue (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg skal lave en opgave om halvåbent resonansrør. Jeg skal finde frekvensen for resonansrørets grundtone og bølgelængden for resonansrørets grundtone. Hvilke formler skal jeg bruge?

Derudover har jeg formlen V=fn*λn – hvad betyder n? Sådan helt generelt. Gerne et eksempel!
Tusind tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2016 af mathon

For grundtonen
gælder:
                          L=\frac{1}{4}\lambda _0

\lambda _0=4L

1. overtone:
                          L=\frac{3}{4}\lambda _1

\lambda _\mathbf{\color{Red} 1}=\frac{4}{3}L=\frac{1}{3}\cdot (4L)=\frac{1}{3}\cdot \lambda _0=\frac{1}{2\cdot \mathbf{\color{Red}1}+1}\lambda _0

2. overtone:
                          L=\frac{5}{4}\lambda _2    

\lambda _\mathbf{\color{Red} 2}=\frac{4}{5}L=\frac{1}{5}\cdot (4L)=\frac{1}{5}\cdot \lambda _0=\frac{1}{2\cdot \mathbf{\color{Red}2}+1}\lambda _0

...

n. overtone:
                          L=\frac{2\cdot n+1}{4}\lambda _n

\lambda _\mathbf{\color{Red} n}=\frac{1}{\mathbf{\color{Red} 2n+1}}\cdot \lambda _0

og for alle toner:

v=\lambda_n \cdot f_n    hvor v er lydhastigheden ved den påfældende temperatur
                                                        og n er tonens nummer.

Svar #2
19. februar 2016 af stdue (Slettet)

Tusind tak for det. Hvad mener du med tonens nummer?

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. februar 2016 af mathon

grundtonen har nummer 0
1. overtone har nummer 1
2. overtone har nummer 2

n. overtone har nummer n

Skriv et svar til: Bølger: grundtonens frekvens og bølgelængde. Og hvad betyder n ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.