Matematik

Matricer

24. februar 2016 af mia98 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg skal redegøre for hvornår, der er én, ingen eller uendelig mange løsninger. Jeg tænkte på om, der er nogen der kan hjælpe mig med det. Jeg har forstået, at hvis 0=a_i,n+1, så er der ingen løsninger. Jeg er lidt usikker, men hvis der er mindst én fri variabel, så er der uendelig mange løsninger. Er dette korrekt?

På forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2016 af peter lind

Hvis determinanten er 0 er der enten ingen eller uendelig mange løsninger. Er determinanten er forskellig fra 0 er der en og kun en løsning.

Det kan også siges på den måde at hvis rækkerne(søjlerne) er lineært uafhængige er der en og kun en løsning, ellers er der enten ingen eller uendelig mange løsninger.


Svar #2
24. februar 2016 af mia98 (Slettet)

Hvad er determinanten?

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2016 af peter lind


Svar #4
24. februar 2016 af mia98 (Slettet)

Hvad mener du med lineært uafhængige? 


Svar #5
24. februar 2016 af mia98 (Slettet)

Jeg har forresten også et andet spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på. Man skal løse et ligningssystem vha. den inverse matrix. For det første ved jeg ikke hvordan man gør. For det ander er matricen ikke kvadratisk, da den har 2 rækker og 3 søjler. Jeg synes, at jeg har læst et sted, at det kun er kvadratiske matricer, der har en invers matrix, så jeg er lidt forvirret. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. februar 2016 af peter lind

Hvis matricen kun har 2 rækker svarende til at der er to ligninger men 3 søjler svarende til 3 ubekendte er der enten uenelig mange løsninger eller ingen


Skriv et svar til: Matricer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.