Fysik

Acceleration

25. februar 2016 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

En opgave lyder:

En biltype er designet, så dens kofanger kan absorbere sammenstød med op til 10 km/t uden, at bilen selv tager skade. Kofangeren kan give sig 12 cm.

Hvilke acceleration får bilen i gennemsnit?

Mit svar:

a=\frac{v^2-v_{0}^2}{2*s}=\frac{(0m/s)^2-(\frac{10000m}{3600s})^2}{2*0,012 m}=-321,502 m/s^2

Er dette korrekt?

Ydermere skal jeg udregne denne opgave:

En cyklist vælter og slår hovedet i kantstenen med en hastighed af 9 m/s. Herved presses cykelhjelmens materiale 13 mm sammen. Vi regner med at dette er nok til at stoppe cyklistens hoved.

Jeg kender accelerationen. Hvis han havde glemt sin hjelm, hvilken acceleration havde hovedet så fået? (Sæt selv en passende opbremsningsafstand ind)

Hvordan løses denne?

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. februar 2016 af peter lind

Metoden er rigtig. Jeg har ikke kontrolleret tallene.

I den sidste skal du bare selv gætte en opbremsningsafstand ellers er det det samme som det foregående.

Svar #2
25. februar 2016 af Arccossintan (Slettet)

Tak. Kan du også svare mig på, om jeg har udregnet denne opgave korrekt:

Ved en undersøgelse af blodstrømning i et blodkar bestemmes dopplerskiftet til -23,6 kHz vha. transduceren. De udsendte lydimpulser har frekvensen 5,0 MHz, og vinklen mellem transduceren og blodstrømmen er 142 grader.

Bestem blodets hastighed i blodkarret, idet lydens hastighed i vævet sættes til 1500 m/s.

Mit resultat:

Vblod=\frac{\Delta fd*Vlyd}{2*f_{0}*cos(\varphi )}=\frac{-2360Hz*1500m/s}{2*5000000Hz*cos(142)}=0,449232 m/s

Skriv et svar til: Acceleration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.