Samfundsfag

Økonomiske mål

03. marts 2016 af Billersen - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg sidder fast i en samfundsfagsrapport. Det meste er lavet, dog mangler jeg en sidste ting før jeg kan gå videre til det sidste;

Undersøg de økonomiske mål, og forklar hvordan de påvirker hinanden

Jeg har allerede undersøgt målene, men kan simpelthen ikke finde noget om hvordan de påvirker hinanden, udover sammenhængen mellem arbejdsløshed og inflation.

Jeg håber i kan hjælpe mig!

På forhånd tak!

~Cecilie

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

Uddyb gerne om du mener i Danmark, EU eller endnu mere globalt.
De samfundsøkonomiske mål herhjemme inkluderer traditionelt: fuld beskæftigelse, ligevægt på betalingsbalancen, (økonomisk) vækst, stabile priser, udligning af sociale forskelle og hensyn til miljøet. 
Overvejer fx følgende: Hvad betyder miljøhensyn i forhold til økonomisk vækst? (stikord: Eva Kjer Hansens nylige afgang som miljø- og landbrugsminister), Hvad betyder stabile priser i forhold til økonomisk vækst? (Inflation over for deflation), Hvad betyder udligningen af sociale forskelle for den økonomiske vækst? osv. osv.

Svar #2
04. marts 2016 af Billersen

Jeg mener at det er Danmarks økonomiske mål, selvfølgelig. :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. marts 2016 af Stats

I Danmark er de økonomiske mål:

• Fuld beskæftigelse
• Ligevægt på betalingsbalancen
• Økonomisk vækst
• Stabile priser
• Udligning af sociale forskelle
• Hensyn til miljøet

Fuld beskæftigelse vil sige, at alle der vil og kan arbejde til de pågældende lønninger, at de er i arbejde. Når man har en arbejdsløshed på omkring 3-4%, så taler man om fuld beskæftigelse. Man måler det ud fra antal arbejdsløs i % af arbejdsstyrken.

Betalingsbalancen hænger sammen med udenrigshandlen. Dvs at lige så mange penge man anvender på import, lige så mange penge skal man også anvende på eksport.

Økonomisk væskt vil sige, at BNP'en stiger. BNP'en skal helst ligge mellem 1½-2%. Årsagen kan er:
- Højt at flyve, dybt at falde

Stabile priser - inflation.... Man vil selvfølgelig ikke have at priserne ryger eksplosivt i vejret da dette er negativt for konkurrenceevnen. Man vil selvfølgelig heller ikke have at den skal falde, da der kan ske det samme som i Rusland eller med olien (ingen tør at købe..)

Udligning af sociale forskelle - Staten stiller skoler, hospitaler, biblioteker osv. til rådighed for at udligne forskellene.

Hensyn til miljøet giver sig selv..

- - -

Mvh Dennis Svensson

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

Hvis du mener Danmarks økonomiske mål, kan du se listen i #1 (den i #3 er den sammen, blot fremgår nogle af tingene mere eksplicit). Se evt. http://www.xn--denkonomiskeportal-i4b.dk/ el. http://vismandsspillet.dk/ for inspiration. Endvidere kan du forsøge at finde noget på EMUs hjemmeside.

Har du flere spørgsmål, eller vil du gerne høre hvad vi mener om hvad du finder frem til, skal du være velkommen til at spørge.

Skriv et svar til: Økonomiske mål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.