Andre fag

Søger nuværende eller tidligere jurastuderende!

13. marts 2016 af JeppeErnst (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

Jeg afslutter 3.g næste år og har tænkt mig at læse jura. Jeg har bare to spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på andetsteds, så derfor ville jeg spørge nogle studerende.

* Hvordan fungerer case-arbejdet på jurastudiet? Hvordan bearbejder man sagerne osv.?

* Er der træning i rettergang? Og har man noget praktisk, med hensyn til evt. retssager osv?

Håber på nogle svar!


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2016 af Mikail2730

Hej, haster det eller? Min onkel er jurist, snart advokat, så hvis det ikke haster kan jeg prøve at spørge ham? :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. marts 2016 af Roman Garcia

1) Casearbejdet kan antage forskellige former. Det afhænger lidt af, hvilket universitet man er på. Nogle gange er der tale om en gruppefremlæggelse, mens der andre gange er tale om en fælles opgave, der skal skrives.

2) Der er ikke obligatorisk træning i retssager. Man får den teoretiske indførelse i retsplejeloven. Man kan også deltage i procedurekonkurrencer, hvilket er en fiktiv sag, hvor man konkurrerer mod andre studerende til en fiktiv retssag.
Man skal dog huske på, at det kun er advokater, der skal møde i retten. Når du læser jura, så bliver du jurist. Der er mange jurister, der ikke er advokater, og derfor møder de ikke i retten. Hvis man vil være advokat, så skal man være advokatfuldmægtig, hvilket er en lære i 3 år. Derudover er man på skole noget tid, og man skal bestå en teoretisk prøve og en retssagsprøve. Da det er advokaterne, der møder i retten, får man undervisning i retssager og man skal bestå en såkaldt retssagsprøve, hvilket typisk er en helt almindelig retssag (kan dog også være en fiktiv retssagsprøve).


Skriv et svar til: Søger nuværende eller tidligere jurastuderende!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.