Matematik
Brøker
Hej :)
Jeg har altid haft svært ved at plusse og minusse hele tal med brøker, og jeg ville bare spørge, om der er nogen der ville hjælpe mig med disse regnestykker?
17 1/4 + 6 2/3=
1000 - 11 2/9=
Svar #1
13. marts 2016 af StoreNord
17 1/4 + 6 2/3= 17+6+3/12+8/12=(276+3+8)/12
1000 - 11 2/9=(9000-99-2)/9
Svar #2
13. marts 2016 af mette48 (Slettet)
Start med at skaffe fællesnævner for brøkerne
fællesnævner for hele og for 0ende dele er 9
1000 - 112/9 = 9999/9 - 112/9
træk brøk fra brøk og helt tal fra helt tal
Svar #3
13. marts 2016 af Eksperimentalfysikeren
Der er flere måder at gribe det an på. Den enkleste er nok denne:
a) læg de hele tal sammen
b) find fællesnævner for de to brøker. Fællesnævneren er et tal, som begge nævnere går op i. I dete tilfælde 4*3 = 12.
c) forlæng hver af brøkerne med et tal, der får nævneren til at blive til fællesnævneren. 1/4 forlænges med 3 til (1*3)/(4*3) = 3/12. Tilsvarende med 2/3.
d) adder de to tællere.
e) Hvis tælleren er større end nævneren, trækkes nævneren fra tælleren og der lægges 1 til det hele tal.
f) Hvis brøken kan forkortes, så gøres det.
Svar #4
13. marts 2016 af SuneChr
# 0
Nu har du fået hjælp til brøkregningen og mangler kun at benytte de rigtige navne på regningsarterne.
Addere betyder at lægge sammen.
Subtrahere betyder at trække fra.
Svar #8
14. marts 2016 af mette48 (Slettet)
Hvad mener du med det?
Addere og Subtrahere er blevet brugt sammen med adenter, sum, minuent og differens i mange år. Vi terpede det i skolen i 50erne. I de mindste klasser lagde man sammen og trak fra, Et ordvalg, hentet fra elevernes hverdagssprog.
Der er de senere år desverre sket det, at matematiklærere uden liniefag i faget ikke kendte de rette betegnelser og derfor plussede og minusede tallene i de små klasser. Disse betegnelser bruges desverre stadig om addere og subrtahere.
Svar #9
14. marts 2016 af StoreNord
Ja du har da ret. men hvad nytter det, når eleverne synes noget andet.
Lige meget hvad vi synes, har lærerne og eleverne fat i den lange ende.
Personligt ville jeg da også helst for eksempel lære børnene at dividere på min måde. Og skrive deres beregninger. Men så gør jeg dem måske en "bjørnetjeneste"? Sprog har det med at ændre sig.
Svar #10
14. marts 2016 af SuneChr
Jeg er af den overbevisning, at vi skal, som voksne, ikke gå ind og acceptere en forfladigelse af de officielt vedtagne termer; det gælder de matematiske -, grammatiske -, kemiske - m.fl.
Jeg ser herinde mange steder, at et integral benævnes "integrale", - undskyld mig, hvad skal e'et til for?
Børn i sandkassealderen skal ha' lov at sige plusse og minusse, men det må naturligt høre gradvist op, når sandet begynder at løbe ud mellem fingrene.
Har opfattet # 5 som ironisk.
Skriv et svar til: Brøker
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.