Geografi

Når man leder efter olie vil man lede i vulkanske lag eller sedimentære lag?

14. marts 2016 af annahansen2 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Når man leder efter olie vil man lede i vulkanske lag eller sedimentære lag?

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

De sedimentære lag.

Svar #2
14. marts 2016 af annahansen2 (Slettet)

Ja, men hvorfor

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

Det spurgte du ikke om i #0.
Hvad ved du om de sedimentære lag ?

Svar #4
14. marts 2016 af annahansen2 (Slettet)

Nej, men det er mit spørgsmål nu, da jeg har været meget i tvivl om det er det ene eller det andet. 

Så vidt jeg ved er sedimentær - sand ler og grus, men hvorfor lagene er bedst til at lede efter olie - det ved jeg desværre ikke, men håber, at nogle kan hjælpe. 

Brugbart svar (2)

Svar #5
15. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

Olie er et produkt af planter / dyr (dvs. organisk materiale). Disse plante- el. dyrerester er blevet dækket af fx ler hvilket forhindrer forrådnelsesprocessen som vi normalt kender den, og den energi som dyrene normalt ville frigive i kraft af forrådnelsesprocessen "indkapsles". Efterhånden som disse (sedimentære) lag vokser oven på det organiske materiale, vil trykket blive øget og dermed også varmen og vil i løbet af mange millioner år blive omdannet til kulbrinter (kemiske betegnelse for olie og gas).
Endvidere er det også værd at bemærke at disse lag skal være meget porøse (altså "hullede") så olien (el. gassen) kan vandre opad indtil det når en såkaldt "oliefælde". 

En langt mere detaljeret forklaring kan du finde her: http://www.eof.dk/Viden/Temaer/Raffinaderier/Artikler/hvad-er-olie.

Svar #6
15. marts 2016 af annahansen2 (Slettet)

#5 Tusind tak for din forklaring 

Af ren nysgerighed, så tænkte jeg på, om det går langsomere, hvis man leder efter olie i de vulkanske lag?

Brugbart svar (1)

Svar #7
15. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)

Ligesom i #3 vil jeg spørge dig: Hvad ved du om de vulkanske lag ?

Svar #8
15. marts 2016 af annahansen2 (Slettet)

Jeg tror faktisk jeg selv har forstået det nu :) Vulkanske lag består nelig af aske.

Jeg linker lig en anden tråd som jeg har oprettet, da jeg sidder fast i et spørgsmål også omkring olie. Håber du eller en anden vil have mulighed for at hjælpe mig igang med at få en forståelse for det. 

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1669703

På forhånd tak.

Skriv et svar til: Når man leder efter olie vil man lede i vulkanske lag eller sedimentære lag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.