Fysik
Acceleration af bevægelse
I et eksperiment flyttes en genstand fra en position til en anden med 60 cm i mellem, og genstandens position måles i tre koordinater med en frekvens på 110 HZ.
Jeg har målingernes koordinater, og jeg vil gerne måle hastigheden og accelerationen af bevægelsen.
Hvordan kan jeg gøre det?
På forhånd tak!
Svar #1
16. marts 2016 af hesch (Slettet)
#0: Det er jo ikke meget du oplyser, om accelerationen er konstant, osv.
Med en samplingsfrekvens på 110 Hz, er du ude i differensligninger ( ikke diffentialligninger ), hvilket indebærer at du ikke kender hastighed/acceleration i ethvert givet tidspunkt, men kun middelværdi af hastighed mellem to samplingstidspunkter og kun middelværdi af acceleration indenfor tre samplingstidspunkter.
Nu ved jeg ikke hvor mange målinger du har, men i princippet kunne man finde funktionerne i x,y,z-retningen udtrykt ved deres z-transformerede, og regne løs derfra. Alternativt kunne man fitte bevægelsen til en gættet funktion vha. denne forbandede regression, eller man kunne anvende Fourier-analyse.
Det lyder - og er - langhåret, men niveauet har du opgivet som "Universitet/Videregående".
Hvis du vedhæfter måledata, er det lettere at rådgive.
Skriv et svar til: Acceleration af bevægelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.