Samfundsfag

Spørgsmpål omkring demokrati og menneskerettigheder

20. marts 2016 af DrenardI (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har en synopsis og søger nogle svar på disse spørgsmpål jeg kan bruge i min opgave

1.Hvad betyder begrebet polyarki og demokrati for Robert Dahl, og hvilke betingelser er der for de to demokratiformer?

2.Hvorfor er et uafhængigt retssystem vigtigt for demokratiet og menneskerettighederne?

3.Hvordan er den lovgivende, udøvende og dømmende magt fordelt i Danmark?

4.Hvilke fordele og ulemper er der ved de forskellige former for demokrati?

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2016 af Studscientpol (Slettet)

1. Man har to typer af demokrati(Thin democracy som er competitive elections) og Dahl's thick democracy der har de 7 kriterier valgte beslutningstagere, frie og retfærdige valg, almindelig valgret, almindelig valgbarhed, ytringsfrihed, informationsfrihed samt forenings- og forsamlingsfrihed.

2. Fordi at man sikre at magten ikke koncentreres et sted, ligesom der også er et retfærdighedsaspekt :)

3. Lovgivende: Folketinget, Udøvende: regeringen, Dømmende: Domstolene

4. Hvornår er det noget demokrati, og stilles der ikke for mange krav til hvornår man er et demokrati? Omvendt kan man måle hvornår er demokrati er retfærdigt, stabilt og godt hvis det opfylder de 7 kriterier^^

Svar #2
21. marts 2016 af DrenardI (Slettet)

Tak skal du have, er dog ikke sikker på at jeg helt forstår hvad du mener i nr 4? ??

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2016 af Studscientpol (Slettet)

den gik lidt hurtigt:

4. Hvornår er et land demokratisk, og kan der ikke være for mange krav til at leve op til indtil et land er demokratisk? Er det ikke nok, at der blot er competitive elections?

Omvendt kan man overhovedet definerere et retfærdigt demokrati? Her kan de 7 kriterier være gode indikatorer på et land har et sundt, stabilt og retfærdigt demokrati. 

Skriv et svar til: Spørgsmpål omkring demokrati og menneskerettigheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.