Dansk

Modsatte af kompromittere

21. marts 2016 af Uddannelse2016 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa!

Hvad vil være et antonym til kompromittere? Jeg kan simpelthen ikke findet noget godt på google.

Jeg vil gerne skrive, at jeg i en tværfaglig opgave har anvendt metoder fra to forskellige fag, og at disse metoder (modsatte af kompromitere) hinanden. 

Altså, at det påvirker hinanden positivt og at 'the result is better than the sum of the parts'.

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2016 af Stygotius (Slettet)

1  Du har bruget ordet "kompromittere"  på en måde som ikke er dansk, men en efterabning af engelsk. Det      er lige som når nogen bruger ordet "patetisk" som om det betød "ynkelig, pinlig, elendig, latterlig". Det gør det på engelsk, men ikke på dansk. På dansk betyder det "fuld af hule, overdrevne følelsesudtryk, skuespilleragtigt, uægte højtideligt", -Kort sagt: "fuld a pathos"   

2  Man kunne sige: ".....at disse metoder er i overensstemmelse med hinanden"  -  "....snarere styrker hinanden end udelukker hinanden".

3  På dansk betyder "kompromittere  "udstille nogen, -gøre ham/hende latterlig eller utroværdig".

Da en dansk politiker f.eks. blev anklaget for at have været i selskab med rockere, kompromitterede det     ham. Det var også kompromitterende for den engelske poliltiker John Profumo at han i 1961 var set i selskab med en call girl, Christine Keeler.

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2016 af exatb

Når 'the result is better than the sum of the parts', kommer man til at tænke på synergi; dvs når en gruppe gennem samarbejde opnår et resultat, som ikke ville kunne opnås ved at man enkeltvis bidrager til løsningen.

Når man bruger forskellige metoder til at belyse et problem, vil man som regel sige at metoderne "supplerer" hinanden, men det er lidt uklart hvad der ligger i at anvende metoder fra to forskellige fag.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2016 af Stygotius (Slettet)

exatb har ret. Jeg blev også forvirret af snakken om "dele der arbejdede sammen", -synergi.

Der er svært at se relevansen her.

Svar #4
21. marts 2016 af Uddannelse2016 (Slettet)

Tak skal i have! :-)

Skriv et svar til: Modsatte af kompromittere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.