Kemi

Hjælp til Kemi. :)

31. marts 2016 af vSilleBieber - Niveau: C-niveau

Hej, sidder lige nu med en kemi opgave, og er gået helt lost, så håber der er nogle, som vil hjælpe mig, og forklare hvordan man laver dem. :)

Skriv formler, der viser opbygningen af 1,2-dimethylbenzen, 1,3-dimethylbenzen og 1,4-dimethylbenzen.

Er der flere dimethylbenzer end de tre nævnte?

Hvor mange trimethylbenzer er der?


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. marts 2016 af alpt (Slettet)

Jeg har tegnet de tre strukturformler for dig.

Prøv at tegne 1,5-dimethylbenzen og overvej så om den er magen til en af de andre bare roteret. Det samme kan du gøre for 1,6.

Mht. trimethylbenzen må du bare prøve dig frem.

Vedhæftet fil:benzen.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. marts 2016 af bieberpige (Slettet)

Hvilket program bruger du til at tegne dem? :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. marts 2016 af JulieW99

#2

Du kan b.la. hente ChemSketch og tegne deri.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. marts 2016 af bieberpige (Slettet)

Tak :)


Svar #5
31. marts 2016 af vSilleBieber

Er dette korrekt ?


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. marts 2016 af alpt (Slettet)

Vedrørende b. Man navngiver molekylerne på en sådan måde, at du får de laveste tal. Dvs. at hvis det samme molekyle kan kaldes 1,3-dimethylbenzen og 1,5-dimethylbenzen, så er 1,3-dimethylbenzen det korrekte navn. Altså findes der ikke noget, der hedder 1,5-dimethylbenzen.

I delopgave c, har du misforstået, hvad trimethyl betyder. Der er 3 methylgrupper på hver benzenring.

Dvs. 1,2,3-trimethylbenzen som eksempel.

Du bliver nødt til at tegne dine molekyler for selvom det umiddelbart virker logisk at gøre det systematisk på den måde, så ender du med at nævne det samme molekyle flere gange.


Svar #7
31. marts 2016 af vSilleBieber

Er helt forvirret nu.. :/


Svar #8
31. marts 2016 af vSilleBieber

Altså angående delopgave c.


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. marts 2016 af alpt (Slettet)

Jeg har tegnet 3 trimethylbenzener her. Hvis du tager den tredje, jeg har tegnet og vender den om (ligesom hvis du vender et stykke papir) og så drejer den en lille smule, vil du opdage at den er magen til nr. 2. Derfor findes 1,2,5-trimethyl ikke.

Du kan ikke gå fra nr. 1 til nr. 2 bare ved at dreje dem, så derfor er de forskellige.

Prøv andre kombinationer. Jeg tror der er 3 forskellige trimethyler, men jeg er ikke sikker på det.

Vedhæftet fil:trimethyl.png

Svar #10
31. marts 2016 af vSilleBieber

Så 1,6-dimethylbenzen findes heller ikke fordi den er magen til 1,2-dimethylbenzen?


Brugbart svar (0)

Svar #11
31. marts 2016 af alpt (Slettet)

Det er rigtigt.


Svar #12
31. marts 2016 af vSilleBieber

Jeg tror kun, at der er 2, for hvis man laver en, der hedder 1,2,6-trimethylbenzen, så kommer den til at ligne 1,2,3-trimethylbenzen. :)

- Men tusinde tak for hjælpen. :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
31. marts 2016 af alpt (Slettet)

1,3,5-trimethylbenzen


Skriv et svar til: Hjælp til Kemi. :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.