Almen studieforberedelse (AT)

Hjælp med naturvidenskabelige metoder

02. april 2016 af emma200 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle. 

Jeg kunne godt tænke mig en smule hjælp til at få overblik over de forskellige metoder indenfor bioteknologi og naturvidenskab. 

Jeg er i gang med at skrive min synopsis til AT eksamen til sommer. Jeg har om religiøse græner i forhold til Jehovas vidners grænser til det dansk sundhedsystem. Og har valgt fokus på blodtransfusion. 

Jeg har fagene religion og bioteknologi. 

en af mine problemstillinger lyder: hvorfor er blodtransfusion vigtig? og hvad kan det have af konsekvenser, hvis det ikke gives til en patient som har brug for det? 

Mit problem er bare, at jeg har utrolig svært med at finde metoder i bioteknologi. Jeg har helt styr på religionen. 

Håber der er nogle der vil hjælpe :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april 2016 af Sara31

Du kan enten arbejde induktivt eller deduktivt. Højt sandsynligt er det hypotetisk deduktivt du arbejder med. 
Deduktive hypoteser er at slutte det fra generelle til det specielle. Hvorimod induktiv hypoteser arbejdes der fra at slutte fra det specielle til generalisere. 
Du indsamler viden i form af data (det kan være kvantitativt eller kvalitativt arbejde. Derefter opbygges en model der kan forklare og fortolke hvorfor det observerede optræder som det gør. Modellenen skal bruges til at bekræfte din hypotese. 


Skriv et svar til: Hjælp med naturvidenskabelige metoder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.